Samsung kampt met te hoge verwachtingen

Samsung kampt met te hoge verwachtingen

Dure smartphoneverkopers neigen tegenwoordig onder de verwachtingen te blijven: na Apple overkwam het nu ook Samsung. Het Zuid-Koreaanse bedrijf heeft alvast de verwachtingen voor zijn operationele winst tussen begin april en eind juni bijgesteld tot 9,3 à 9,7 biljoen won, zo’n 6,3 à 6,6 miljard euro. Aanvankelijk gingen analisten uit van 10 biljoen won.

Smartphones worden banaler en goedkoper

De verkoop van smartphones mag dan wel in de lift zitten, in het hogere segment zwakt de groei af. Eerst moest de nieuwe iPhone van Apple het ondervinden, nu merkt ook het nieuwe vlaggenschip van Samsung, de Galaxy S4, het.


Steeds meer analisten verwachten dan ook dat de toekomstige groei vooral in het goedkopere segment zit. Net daar knagen de Chinese producenten aan het marktaandeel van de leiders: naarmate smartphones meer ingeburgerd raken, wordt het een banaler product met lagere prijzen en kleinere marges.

 

Toch nog enorme groei

Al neemt dat niet weg dat de resultaten van Samsung nog steeds vooruitgang boeken. Een jaar geleden realiseerde Samsung in het tweede kwartaal van zijn boekjaar immers een omzet van 47,6 biljoen won, nu zal het verkoopcijfer uitkomen tussen 56 en 58 biljoen won.

 

Het bedrijf zal daar tussen 9,3 en 9,7 biljoen won aan hebben verdiend, wat nog altijd 44% tot 50% meer is dan in dezelfde periode van vorig jaar. Samsung kon het voorbije kwartaal 74 miljoen smartphones verschepen, twee miljoen minder dan begroot.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Google wil gaan verkopen in Google Shops

20/10/2017

Google opende vorig jaar al zijn eerste Google Shop als pop-upwinkel in New York, maar daar werden geen producten verkocht. Met de lancering van de nieuwe Google Pixel-smartphones wil de internetreus dat wel gaan doen.

Fnac Darty groeit met 6 procent in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet Fnac Darty met 6% gegroeid naar 1,792 miljard euro. Daarbij meldt het bedrijf tevens dat de integratie van Fnac en Darty voorloopt op schema. Ook in de Benelux was er sprake van groei.

Back to top