Samsung wil tweedehands smartphones gaan verkopen | RetailDetail

Samsung wil tweedehands smartphones gaan verkopen

Samsung wil tweedehands smartphones gaan verkopen
http://www.shutterstock.com/pic-391849126/stock-photo-zrenjanin-serbia-march-15-2016-photo-detail-of-samsung-galaxy-s7-against-white-samsung-s7-is-new-generation-smartphone-from-samsung-the-samsung-s7-is-smart-phone-with-multi-touch-scre.html?src=09YrZsevKXc59IHslb3qow-1-2

Samsung is van plan om vanaf volgend jaar de markt op te gaan met tweedehands versies van de eigen smartphones. Het zal daarvoor gebruik maken van smartphones die worden ingezonden door klanten die elk jaar een upgrade krijgen naar het nieuwste model.

Opkomende markten

De verkoop van 'refurbished' toestellen kan interessant zijn in opkomende markten, zoals India, waar de prijzen voor een smartphone beduidend lager liggen. De tweedehands smartphones kunnen immers tegen een lagere prijs aangeboden worden.

 

Het kan ook helpen in de strijd tegen een aantal Chinese rivalen, die laaggeprijsde toestellen op de markt brengen en aan de haal gaan met een deel van het marktaandeel van Samsung. Volgens Deloitte zullen er dit jaar voor meer dan 17 miljard dollar (15 miljard euro) aan tweedehands toestellen verkocht worden wereldwijd.

 

Samsung moet daarbij wel uitkijken dat het de eigen verkopen niet kannibaliseert: zo is het mogelijk dat een deel consumenten er voor kiest om een tweedehands toestel te kopen in plaats van een duur nieuw model of een goedkoper mid-range toestel.

 

Met dit nieuwe plan treedt Samsung alvast in de voetsporen van eeuwige rivaal Apple, die al langer tweedehands toestellen verkoopt. Ook Apple probeert zo voet aan de grond te krijgen in opkomende markten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.