Slimme verlichting wijst klanten de weg

Na telefoons, horloges en zelfs deurbellen is nu ook verlichting slim. Signify (vroeger Philips) maakt van ledlampen een heus alternatief voor Wi-Fi, dat onder meer indoor positionering mogelijk maakt. De slimme lampen zijn voor het eerst in België te zien bij retailhub.

 

Van Albert Heijn en Media Markt tot Abu Dhabi

Wat als lampen je de weg konden wijzen? Signify heeft het voor elkaar gekregen en meteen gaat voor retailers een wereld aan nieuwe mogelijkheden open, ziet marketingmanager voor de Benelux Wouter de Wolf. Albert Heijn, Media Markt en zelfs supermarktketen Aswaaq in Abu Dhabi gingen er mee aan de slag.

 

Bij Media Markt in Eindhoven en bij Albert Heijn in Hoofddorp kunnen klanten bijvoorbeeld gebruikmaken van een productzoek-app, die hen precies gidst naar wat ze zoeken. Op hun smartphone krijgen ze een bewegende, interactieve kaart te zien die hen tot op 30 centimeter nauwkeurig de weg wijst. Bij Aswaaq wordt je boodschappenlijstje zelfs in de juiste volgorde gezet volgens waar je eerst voorbijkomt en krijg je ook locatiegebonden promoties op je smartphone te zien.

 

Tot op 30 centimeter nauwkeurig

Hoe het werkt? Leds kunnen worden gebruikt om real-time data te verzenden via licht, eigenlijk zoals WiFi maar hier dan LiFi (Light Fidelity). De lichtbron, of dat nu spots of lichtbakken zijn, stuurt een unieke code uit die kan worden geïdentificeerd door de camera van een smartphone of tablet. Zo bepaalt het syteem de exacte locatie, net zoals GPS maar dan voor binnen en nauwkeuriger. 

 

Ten opzichte van andere locatiesystemen (sensoren, bluetooth of beacons) heeft dit volgens De Wolf twee grote voordelen: “De additionele kost is nihil, want verlichting moet je sowieso hebben. Er is geen extra infrastructuur nodig. Bovendien is het nauwkeuriger: positioneren kan tot op 30 cm, bij bluetooth is dat veel minder. Uniek is dat je in de app ook ziet welke richting je uitgaat; de verlichting detecteert naar waar welke kant je smartphone wijst. Dat heb je zelfs in Google Maps niet.”

 

Op schattenjacht in de supermarkt

In de praktijk wordt de indoor positionering bij retailers tot nu toe vooral toegepast om producten te lokaliseren en voor locatiegebaseerde advertenties. Zo kunnen shoppers een bericht met een coupon of aanbieding krijgen wanneer ze een bepaalde rayon of schap naderen. Er is nog meer mogelijk, aldus De Wolf: “Voor gamification kan het ook best dienen, bijvoorbeeld ‘treasure hunts’ doorheen de winkel.”

 

In de toekomst kan er gerust ook toegevoegde of virtuele realiteit aan worden toegevoegd. Voor winkelpersoneel is het dan weer een mogelijk hulpmiddel om te waarschuwen waar de lege schappen zijn of waar klanten staan die een vraag hebben. “In de toekomst zullen we verschillende soorten data over de lichten heen kunnen sturen. Dan wordt het echt LiFi, met een waaier aan ‘dedicated’ info”, legt De Wolf uit.

 

Uit die locatiedata kunnen retailers niettemin al verschillende inzichten afleiden over het gebruik van hun winkel. Ze krijgen bijvoorbeeld een 'heat map', waarop ze kunnen zien hoe drukbezocht alle delen van hun winkel zijn, met het aantal passanten en hoe lang ze op een bepaalde plek blijven. Zo kunnen ze continu meten of de opbouw van hun winkel werkt, welke impact het heeft als ze dingen verplaatsen en of promoties werken.

 

Winteractie bij kenniscentrum retailhub

De slimme ledverlichting heeft nog andere voordelen: ze is niet alleen zuiniger, maar door de juiste verlichting kunnen producten zelfs langer vers blijven. De houdbaarheid van verse producten kan tot 20% worden verlengd door het (soort) licht, blijkt uit een studie van Signify. 

 

Voor wie met slimme verlichting aan de slag wil, kan Signify op twee manieren werken. De lampenproducent levert naast de verlichting zelf ook de benodigde software: ofwel in samenwerking met de bestaande digitaliseringspartners van de retailers, ofwel begeleidt het bedrijf het proces van A tot Z. Meer over de verlichtingsoplossingen van Signify kan je ook ontdekken in retailhub, het belevingscentrum van RetailDetail in Antwerpen, waar professionals 1.250 m² aan innovatieve retailtechnologie zelf kunnen beleven.

 

Tijdelijke winteractie: volg in november of december de inspiratietour in retailhub en betaal slechts 750 euro voor een groep tot 15 personen. Of combineer met een verrassende retailhunt door Antwerpen, nu tegen 20% korting voor een tour tot 20 personen. Opgelet: enkel geldig bij vermelding van de code WINTERINSPIRATION18.