Sportzomer helpt elektronicazaken

Sportzomer helpt elektronicazaken
De Nederlandse verkopers van consumentenelektronica hebben in juni hun beste maand in lange tijd gehad. Onder invloed van de lange zomer vol topsport stegen de verkopen met liefst 7,4 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek maandag heeft verspreid. Daarmee scoorden elektronicaverkopers met afstand het beste binnen de reguliere Nederlandse detailhandel in juni. Alleen webwinkels (+8,3%) deden het nog beter dan de winkels in televisies en andere apparatuur.

Met deze topmaand komen elektronicaverkopers ook voor het hele jaar uit de rode cijfers. Over de periode van januari tot en met juni is er nu sprake van een groei van 1,1 procent. Ook in mei profiteerden elektronicazaken al van de aankomende zomer vol sport met een omzetstijging van 2,2 procent. Met het Europees Kampioenschap voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen was er sprake van bijna drie maanden non-stop topsport op televisie, wat veel consumenten over de streep trok en tot aankopen verleidde.

Niet alle non-food detailhandelaren kenden een goede maand juni. Vooral doe-het-zelf-winkels (-6,8%) en woonwinkels (-4,5%) blijven het zwaar hebben. In totaal zat de non-fooddetailhandel 0,3 procent in het rood. Drogisterijen deden het met een stijging van 6,1 procent wel goed, maar de modesector blijft ook in het rood zitten.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Google wil gaan verkopen in Google Shops

20/10/2017

Google opende vorig jaar al zijn eerste Google Shop als pop-upwinkel in New York, maar daar werden geen producten verkocht. Met de lancering van de nieuwe Google Pixel-smartphones wil de internetreus dat wel gaan doen.

Fnac Darty groeit met 6 procent in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet Fnac Darty met 6% gegroeid naar 1,792 miljard euro. Daarbij meldt het bedrijf tevens dat de integratie van Fnac en Darty voorloopt op schema. Ook in de Benelux was er sprake van groei.

Topman Samsung stapt op, ondanks recordwinst

13/10/2017

Het Zuid-Koreaanse Samsung heeft ook in het afgelopen kwartaal een recordwinst gehaald, dankzij sterke prestaties van de chipdivisie. Dat hield een van de drie CEO’s echter niet tegen om op te stappen.

Back to top