Sportzomer helpt elektronicazaken

Sportzomer helpt elektronicazaken
De Nederlandse verkopers van consumentenelektronica hebben in juni hun beste maand in lange tijd gehad. Onder invloed van de lange zomer vol topsport stegen de verkopen met liefst 7,4 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek maandag heeft verspreid. Daarmee scoorden elektronicaverkopers met afstand het beste binnen de reguliere Nederlandse detailhandel in juni. Alleen webwinkels (+8,3%) deden het nog beter dan de winkels in televisies en andere apparatuur.

Met deze topmaand komen elektronicaverkopers ook voor het hele jaar uit de rode cijfers. Over de periode van januari tot en met juni is er nu sprake van een groei van 1,1 procent. Ook in mei profiteerden elektronicazaken al van de aankomende zomer vol sport met een omzetstijging van 2,2 procent. Met het Europees Kampioenschap voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen was er sprake van bijna drie maanden non-stop topsport op televisie, wat veel consumenten over de streep trok en tot aankopen verleidde.

Niet alle non-food detailhandelaren kenden een goede maand juni. Vooral doe-het-zelf-winkels (-6,8%) en woonwinkels (-4,5%) blijven het zwaar hebben. In totaal zat de non-fooddetailhandel 0,3 procent in het rood. Drogisterijen deden het met een stijging van 6,1 procent wel goed, maar de modesector blijft ook in het rood zitten.
Tags: