Test-Aankoop schakelt versnelling hoger in strijd tegen ‘vervroegde veroudering’ | RetailDetail

Test-Aankoop schakelt versnelling hoger in strijd tegen ‘vervroegde veroudering’

Test-Aankoop schakelt versnelling hoger in strijd tegen ‘vervroegde veroudering’

Consumentenorganisatie Test-Aankoop verhoogt de druk op elektrofabrikanten met het meldpunt ‘Te rap kapot’ en roept consumenten op om te melden wanneer hun toestel te snel defect gaat.

Juridische acties niet uitgesloten

“Uw wasmachine wordt onbruikbaar na drie jaar? Uw mixer stopt met mixen net na het verlopen van de garantietermijn? Het besturingssysteem van uw smartphone wilt niet meer updaten na 18 maanden? Iedereen kent het fenomeen. Het heet ‘vervroegde veroudering’. Fabrikanten maken geen toestellen meer om de tand des tijds te doorstaan”, klinkt het bij Test-Aankoop, dat al langer strijdt tegen dit fenomeen.

 

Om de omvang van de ‘plaag’ in kaart te brengen, opende de consumentenorganisatie zopas het meldpunt ‘Te rap kapot’. Dat meldpunt zal werken met 18 productselectoren in de categorieën hightech en huishoudelektro. De consument vindt er alle merken en types die beschikbaar zijn op de markt of kan er zelf aan toevoegen.

 

Test-Aankoop zal de meldingen onderzoeken en op basis van de verzamelde informatie gerichte testen doen. Als de organisatie genoeg bewijzen vindt voor het bewust doen verouderen van producten, sluit ze juridische acties niet uit om compensatie te eisen in naam van de gedupeerden.

 

Steun uit politiek en middenveld

“Test-Aankoop kan op deze manier bijdragen aan de strijd tegen vervroegde veroudering door consumenten te stimuleren richting duurzame producten en door fabrikanten bewust te maken om duurzamer te produceren. Het uiteindelijke doel van dit platform is door een breed maatschappelijk draagvlak te komen tot toestellen die langer meegaan.”, zegt Ivo Mechels, CEO van Test-Aankoop. 

 

Het meldpunt kan alvast rekenen op de steun van minister van Consumentenzaken Kris Peeters en de regionale ministers van leefmilieu. Ook de Bond Beter Leefmilieu, Gezinsbond, KVLV, Provincie Limburg, Netwerk Bewust Verbruiken en iFixit Europe hebben zich achter het initiatief geschaard.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Albert Heijn wil af van plastic zakken voor AGF

11/05/2018

Onze zuiderburen doen deze maand aan "mei plasticvrij", maar ook Nederland laat zich niet onbetuigd in de strijd tegen plasticafval. De volgende in de rij is Albert Heijn, dat plastic zakken in de ban wil doen.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

Onverkochte kleding vanaf 2019 verplicht gerecycleerd in Frankrijk

02/05/2018

Vanaf volgend jaar mogen modehuizen in Frankrijk geen kledingoverschotten meer weggooien of vernietigen. Met zijn plannen wil de Franse regering de regels tegen voedselverspilling uitbreiden naar kleding, die dus voortaan gerecycleerd moet worden.

Bol.com ijvert voor database met duurzame keurmerken

30/04/2018

Bol.com wil ‘duurzaamheid’ opnemen als criterium waarop klanten kunnen filteren, maar dat blijkt niet eenvoudig. Een overkoepelende digitale database van duurzame keurmerken bestaat vandaag nog niet en daar is zeker nood aan, aldus de webwinkel.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.