Test-Aankoop schakelt versnelling hoger in strijd tegen ‘vervroegde veroudering’ | RetailDetail

Test-Aankoop schakelt versnelling hoger in strijd tegen ‘vervroegde veroudering’

Test-Aankoop schakelt versnelling hoger in strijd tegen ‘vervroegde veroudering’

Consumentenorganisatie Test-Aankoop verhoogt de druk op elektrofabrikanten met het meldpunt ‘Te rap kapot’ en roept consumenten op om te melden wanneer hun toestel te snel defect gaat.

Juridische acties niet uitgesloten

“Uw wasmachine wordt onbruikbaar na drie jaar? Uw mixer stopt met mixen net na het verlopen van de garantietermijn? Het besturingssysteem van uw smartphone wilt niet meer updaten na 18 maanden? Iedereen kent het fenomeen. Het heet ‘vervroegde veroudering’. Fabrikanten maken geen toestellen meer om de tand des tijds te doorstaan”, klinkt het bij Test-Aankoop, dat al langer strijdt tegen dit fenomeen.

 

Om de omvang van de ‘plaag’ in kaart te brengen, opende de consumentenorganisatie zopas het meldpunt ‘Te rap kapot’. Dat meldpunt zal werken met 18 productselectoren in de categorieën hightech en huishoudelektro. De consument vindt er alle merken en types die beschikbaar zijn op de markt of kan er zelf aan toevoegen.

 

Test-Aankoop zal de meldingen onderzoeken en op basis van de verzamelde informatie gerichte testen doen. Als de organisatie genoeg bewijzen vindt voor het bewust doen verouderen van producten, sluit ze juridische acties niet uit om compensatie te eisen in naam van de gedupeerden.

 

Steun uit politiek en middenveld

“Test-Aankoop kan op deze manier bijdragen aan de strijd tegen vervroegde veroudering door consumenten te stimuleren richting duurzame producten en door fabrikanten bewust te maken om duurzamer te produceren. Het uiteindelijke doel van dit platform is door een breed maatschappelijk draagvlak te komen tot toestellen die langer meegaan.”, zegt Ivo Mechels, CEO van Test-Aankoop. 

 

Het meldpunt kan alvast rekenen op de steun van minister van Consumentenzaken Kris Peeters en de regionale ministers van leefmilieu. Ook de Bond Beter Leefmilieu, Gezinsbond, KVLV, Provincie Limburg, Netwerk Bewust Verbruiken en iFixit Europe hebben zich achter het initiatief geschaard.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Ophef over mishandelde eenden in Nederlandse fokkerijen

05/07/2018

In sommige Nederlandse fokkerijen worden eenden structureel mishandeld, blijkt uit beeldopnames van dierenrechtenorganisatie Animal Rights. De beelden, die het vangen en vervoeren van eenden voor consumptie tonen, zijn heel naar, vindt ook voedselautoriteit NVWA.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.