TomTom overweegt uit consumentenmarkt te stappen

TomTom overweegt uit consumentenmarkt te stappen

Navigatiesoftware-ontwikkelaar TomTom overweegt zijn consumententak af te stoten. De gps-toestellen dragen weliswaar bij aan de naambekendheid van het bedrijf, maar vreten aan de rendabiliteit. TomTom ziet meer heil in samenwerking met andere bedrijven.

Smartphones nekken TomToms

De verkoop van de gps-toestellen en kaartabonnementen staat zwaar onder druk door de gratis toepassingen die beschikbaar zijn voor gebruik op smartphones en tablets. Daardoor zal de vraag naar betaalde oplossingen jaarlijks met tien à vijftien procent inzakken, zegt topman Harold Goddijn in een gesprek met NRC Handelsblad.

 

TomTom wil nu focussen op de verkoop van licenties, zoals het bedrijf die nu al aan onder meer Apple levert. Ook de samenwerking met autofabrikanten zou hogere marges geven. Door te stoppen met de consumententak zou het bedrijf meer middelen krijgen om in dit segment te investeren.

 

Voor de nieuw verkochte navigatiesystemen worden de abonnementen op de verkeersdiensten en kaartenupdates trouwens al afgeschaft. De gps-toestellen zijn nu nog goed voor de helft van de omzet van TomTom.

 

Omzet 13% achteruit

Tomtom boekte in het eerste kwartaal van 2013 een omzet van 202 miljoen euro, een daling van 13% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Vooral de verkoop van losse toestellen aan particulieren en de inbouw in nieuwe auto's lag aan de basis van die terugval. Voor heel dit jaar verwacht Tomtom een omzet van 900 tot 950 miljoen euro. Het uiteindelijke resultaat zal grotendeels samenhangen met de evolutie van de autoverkopen.

 

Financieel leed TomTom in het eerste trimester van 2013 een verlies van 2,3 miljoen euro. In dezelfde periode van 2012 bleef de malus nog beperkt tot circa 1,5 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Google wil gaan verkopen in Google Shops

20/10/2017

Google opende vorig jaar al zijn eerste Google Shop als pop-upwinkel in New York, maar daar werden geen producten verkocht. Met de lancering van de nieuwe Google Pixel-smartphones wil de internetreus dat wel gaan doen.

Fnac Darty groeit met 6 procent in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet Fnac Darty met 6% gegroeid naar 1,792 miljard euro. Daarbij meldt het bedrijf tevens dat de integratie van Fnac en Darty voorloopt op schema. Ook in de Benelux was er sprake van groei.

Topman Samsung stapt op, ondanks recordwinst

13/10/2017

Het Zuid-Koreaanse Samsung heeft ook in het afgelopen kwartaal een recordwinst gehaald, dankzij sterke prestaties van de chipdivisie. Dat hield een van de drie CEO’s echter niet tegen om op te stappen.

Back to top