TomTom overweegt uit consumentenmarkt te stappen

TomTom overweegt uit consumentenmarkt te stappen

Navigatiesoftware-ontwikkelaar TomTom overweegt zijn consumententak af te stoten. De gps-toestellen dragen weliswaar bij aan de naambekendheid van het bedrijf, maar vreten aan de rendabiliteit. TomTom ziet meer heil in samenwerking met andere bedrijven.

Smartphones nekken TomToms

De verkoop van de gps-toestellen en kaartabonnementen staat zwaar onder druk door de gratis toepassingen die beschikbaar zijn voor gebruik op smartphones en tablets. Daardoor zal de vraag naar betaalde oplossingen jaarlijks met tien à vijftien procent inzakken, zegt topman Harold Goddijn in een gesprek met NRC Handelsblad.

 

TomTom wil nu focussen op de verkoop van licenties, zoals het bedrijf die nu al aan onder meer Apple levert. Ook de samenwerking met autofabrikanten zou hogere marges geven. Door te stoppen met de consumententak zou het bedrijf meer middelen krijgen om in dit segment te investeren.

 

Voor de nieuw verkochte navigatiesystemen worden de abonnementen op de verkeersdiensten en kaartenupdates trouwens al afgeschaft. De gps-toestellen zijn nu nog goed voor de helft van de omzet van TomTom.

 

Omzet 13% achteruit

Tomtom boekte in het eerste kwartaal van 2013 een omzet van 202 miljoen euro, een daling van 13% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Vooral de verkoop van losse toestellen aan particulieren en de inbouw in nieuwe auto's lag aan de basis van die terugval. Voor heel dit jaar verwacht Tomtom een omzet van 900 tot 950 miljoen euro. Het uiteindelijke resultaat zal grotendeels samenhangen met de evolutie van de autoverkopen.

 

Financieel leed TomTom in het eerste trimester van 2013 een verlies van 2,3 miljoen euro. In dezelfde periode van 2012 bleef de malus nog beperkt tot circa 1,5 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Samsung mikt op recordwinst in vierde kwartaal

09/01/2018

Het Koreaanse technologiebedrijf Samsung heeft in voorlopige kwartaalresultaten aangegeven dat het uitgaat van een recordwinst voor het vierde kwartaal van 2017. Toch lijkt het niet te kunnen voldoen aan de verwachtingen.

Media Markt zet in op expansie met nieuwe formaten

03/01/2018

Met lage prijzen alleen kom je er niet meer, beseft Media Markt. De elektronicaketen wil daarom inzetten op nieuwe formaten, shop-in-shops en diensten. De keten is in Nederland klaar voor een nieuwe fase, meent de nieuwe CEO Arnold Sporrel.

Medeoprichter MediaMarkt overleden

28/12/2017

Erich Kellerhals, een medeoprichter van elektronicaketen MediaMarkt, is op kerstdag overleden. De Duitser legde in 1979 de basis van wat later zou uitgroeien tot een van de grootste elektroketens wereldwijd. Erich Kellerhals werd 78.

Verwachtingen rond iPhone X teruggeschroefd

26/12/2017

Analisten hebben hun verwachtingen rond de iPhone X voor het komende kwartaal verlaagd. Naar verwachting zullen er slechts 25 miljoen toestellen besteld worden, terwijl er in het huidige kwartaal 30 miljoen horen te worden verkocht.

Online drijvende factor voor moederbedrijf Media Markt

19/12/2017

In het boekjaar 2016/2017 is de omzet van CECONOMY, het nieuwe moederbedrijf van Media Markt en Saturn, met 1,3% gegroeid. Daarbij was vooral de online omzet een drijvende factor.

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Back to top