TomTom overweegt uit consumentenmarkt te stappen | RetailDetail

TomTom overweegt uit consumentenmarkt te stappen

TomTom overweegt uit consumentenmarkt te stappen

Navigatiesoftware-ontwikkelaar TomTom overweegt zijn consumententak af te stoten. De gps-toestellen dragen weliswaar bij aan de naambekendheid van het bedrijf, maar vreten aan de rendabiliteit. TomTom ziet meer heil in samenwerking met andere bedrijven.

Smartphones nekken TomToms

De verkoop van de gps-toestellen en kaartabonnementen staat zwaar onder druk door de gratis toepassingen die beschikbaar zijn voor gebruik op smartphones en tablets. Daardoor zal de vraag naar betaalde oplossingen jaarlijks met tien à vijftien procent inzakken, zegt topman Harold Goddijn in een gesprek met NRC Handelsblad.

 

TomTom wil nu focussen op de verkoop van licenties, zoals het bedrijf die nu al aan onder meer Apple levert. Ook de samenwerking met autofabrikanten zou hogere marges geven. Door te stoppen met de consumententak zou het bedrijf meer middelen krijgen om in dit segment te investeren.

 

Voor de nieuw verkochte navigatiesystemen worden de abonnementen op de verkeersdiensten en kaartenupdates trouwens al afgeschaft. De gps-toestellen zijn nu nog goed voor de helft van de omzet van TomTom.

 

Omzet 13% achteruit

Tomtom boekte in het eerste kwartaal van 2013 een omzet van 202 miljoen euro, een daling van 13% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Vooral de verkoop van losse toestellen aan particulieren en de inbouw in nieuwe auto's lag aan de basis van die terugval. Voor heel dit jaar verwacht Tomtom een omzet van 900 tot 950 miljoen euro. Het uiteindelijke resultaat zal grotendeels samenhangen met de evolutie van de autoverkopen.

 

Financieel leed TomTom in het eerste trimester van 2013 een verlies van 2,3 miljoen euro. In dezelfde periode van 2012 bleef de malus nog beperkt tot circa 1,5 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.

Coolblue lanceert reparatiedienst voor smartphones

04/06/2018

Coolblue heeft zich weer een extra stukje van de 'customer journey' toegeëigend: nu stort de Rotterdamse webshop(groep) zich ook op het herstellen van smartphones.