Topman Media-Saturn stapt op

Topman Media-Saturn stapt op

Topman Horst Norberg is per direct opgestapt bij de elektronicaketen Media-Saturn. Een zoveelste ruzie met minderheidsaandeelhouder en stichter Erich Kellerhals deed hem de das om.

Minderheidsaandeelhouder plaatst vacature voor topman

Media-Saturn zit nog steeds in een moeilijke markt, zei Norberg tegen Der Spiegel. “Na de gebeurtenissen van de afgelopen dagen heb ik twijfels dat ik de volledige steun van de aandeelhouders geniet om het bedrijf daarin verder te leiden.” Normaal had Norberg, die al 27 jaar bij het concern actief is, tot 2015 in functie moeten blijven.

 

De druppel die de emmer deed overlopen, waren de verwijten die Kellerhals over de moeilijke situatie van het bedrijf naar hoofdaandeelhouder Metro stuurde, waarbij hij ook de managerskwaliteiten van Norberg in twijfel trok. Op zijn persoonlijke website plaatste hij eind april zelfs al een vacature voor een opvolger.

 

De jongste discussies tussen de aandeelhouders slaan hoofdzakelijk op de expansieplannen voor het concern en op de onlinestrategie. Media-Saturn lijdt namelijk sterk onder de concurrentie van verkopen via het internet, waardoor de omzet en de winst terugliepen.  Net voor zijn ontslag zei Norberg trouwens dat het bedrijf veel meer diende in te zetten op multichannel. De uitvoering van die strategie zal hij evenwel niet meer zelf in handen hebben.

 

Metro plaatst Pieter Haas aan het stuur

Kellerhals is een van de grondleggers van Media-Saturn en hij bezit iets meer dan 21% van de aandelen. Dat geeft hem het recht om alle belangrijke beslissingen te blokkeren: die moeten immers worden goedgekeurd door 80% van alle aandelen. Het vetorecht werd overeengekomen in 1988, toen de stichters het gros van hun aandelen verkochten aan Kaufman, dat later in Metro opging. Het is reeds lang een doorn in het oog van meerderheidsaandeelhouder Metro, die ervan af wil.

 

Metro heeft intussen Pieter Haas als nieuwe topman aangesteld. Haas werkte al van 2001 tot 2013 voor Media-Saturn, onder meer als hoofdverantwoordelijke voor de strategie, voor het merkbeleid, voor multichannel en voor IT. Sinds april 2013 was de vijftigjarige aan de slag bij Metro zelf. Kellerhals ziet Haas echter niet als goede keuze en heeft al gezegd dat hij betrokken wil worden bij het aanduiden van een definitieve topman.

Tags: