Verkoop Apple blijft in dalende lijn | RetailDetail

Verkoop Apple blijft in dalende lijn

Verkoop Apple blijft in dalende lijn
Shutterstock

In het tweede kwartaal van zijn boekjaar is de verkoop van het aantal iPhones en het aantal iPads bij Apple opnieuw gedaald. Ondanks die cijfers wist het Amerikaanse technologiebedrijf zijn omzet- en winstcijfers toch op te krikken.

Verkoop Mac stijgt

Het aantal verkochte iPhones daalde in het tweede kwartaal met 1% naar 50,8 miljoen stuks, terwijl er maar liefst 13% minder iPads werden verkocht (met 8,9 miljoen stuks). De verkoop van de Mac-computers steeg dan weer met 4% naar 4,2 miljoen stuks.

 

De omzet van Apple steeg wel met 5% naar 52,9 miljard dollar (48,5 miljard euro). In Europa was er een groei van 10% en in Noord- en Zuid-Amerika groeide de omzet zelfs met 11% aan. In China, waar Apple flink wat concurrentie ondervindt van de goedkopere lokale merken en het effect van de sterke dollar, daalde de omzet dan weer met 14%.

 

Het volgende kwartaal is traditioneel het zwakste voor Apple, omdat het zijn nieuwe apparaten normaal gezien op het einde van het jaar lanceert en de verkoop vooral gericht is op de feestdagen. In september viert het de tiende verjaardag van de iPhone en wordt er waarschijnlijk een nieuw model gelanceerd, met een aantal nieuwe snufjes die de klanten opnieuw moeten overtuigen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.