Verkoop Apple valt minder terug dan verwacht

Verkoop Apple valt minder terug dan verwacht
Shutterstock

Apple heeft in het derde kwartaal van zijn boekjaar meer iPhones verkocht dan een jaar geleden en deed zo verrassend beter dan de verwachtingen van analisten. Ten opzichte van het tweede kwartaal was er wel een verdere terugval.

Sterke groei bij andere afdelingen

In totaal gingen er in het derde kwartaal 41 miljoen iPhones over de toonbank. Dat is een fikse terugval ten opzichte van het tweede kwartaal, maar wel 2% meer dan een jaar eerder. Dat is verrassend, aangezien heel wat analisten hadden verwacht dat de consument zijn aankoop zou uitstellen in aanloop naar de nieuwe iPhone 8, die later dit jaar moet verschijnen.

 

Dankzij die goede verkoop steeg de omzet van Apple het voorbije kwartaal met 7,2% naar 45,4 miljard dollar (39 miljard euro). De operationele winst steeg dan weer met 6,6% naar 10,8 miljard dollar (9 miljard euro). “Met een jaar-op-jaar-omzetgroei van 7% zijn we trots ons derde opeenvolgende kwartaal van versnelde groei te kunnen aankondigen”, wist Apple-CEO Tim Cook te vertellen.

 

De sterkste groei voor Apple was te vinden binnen de afdeling ‘Services’, die onder andere Apple Pay bevat. Daar steeg de omzet met 22% naar 7,3 miljard dollar (6,2 miljard euro). Ook de afdeling ‘Other Products’, dat onder andere de Apple TV en Apple Watch omhelst, groeide sterk naar 2,7 miljard dollar (2,3 miljard euro). Apple wil de komende jaren die divisies meer uitbouwen, om minder afhankelijk te worden van de verkoop van de iPhone, die nu nog goed is voor twee derde van de totale omzet.

 

Ondertussen blijft Apple het moeilijk hebben in China. Daar daalde de omzet met 10%, omwille van sterke concurrentie op de smartphonemarkt, vooral dan van de goedkopere modellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Back to top