Vlaggenschip stuwt resultaten Samsung | RetailDetail

Vlaggenschip stuwt resultaten Samsung

Vlaggenschip stuwt resultaten Samsung

Het Koreaanse technologiebedrijf Samsung heeft in het voorbije kwartaal een betere omzet gehaald dan verwacht. Dat was mede te danken aan de sterke prestaties van de Galaxy S7, het nieuwe vlaggenschip van het bedrijf.

Sterke winst voor mobiele afdeling

De omzet van Samsung steeg in het eerste kwartaal met 6% naar 49,8 biljoen won (38,8 miljard euro). Daarnaast werd er ook een winststijging van 12% geboekt van 6,7 biljoen won (4 miljard euro). De goede cijfers zijn te danken aan de vroege lancering van de smartphones Galaxy S7 en S7 Edge. Samsung lanceerde die al begin vorige maand, vroeger dan normaal. Dankzij het ontbreken van tegengewicht vanuit Apple, dat het voorbije kwartaal tegenvallende cijfers liet optekenen, had het Koreaanse bedrijf vrij spel om de twee nieuwe toestellen stevig in de markt te zetten.

 

Het is dan ook geen verrassing dat de mobiele afdeling van Samsung zijn grootste winst van de voorbije drie jaar haalde, namelijk 3,9 biljoen won (3 miljard euro). Uit het kwartaalrapport van IDC blijkt dan ook dat Samsung de markt momenteel domineert, met een marktaandeel van 24,5%. In het eerste kwartaal van 2016 verscheepte het 81,9 miljoen smartphones, een pak meer dan Apple met 51,2 miljoen stuks en een marktaandeel van 15,3% (een jaar eerder was dat nog 18,3%) en Huawei met 27,5 miljoen verscheepte exemplaren en een marktaandeel van 8,2%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Media Markt boet voor Metro en voor Turkije

14/08/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, stagneerde in het voorbije kwartaal. De elektronicagroep moet op de beurs ook boeten voor de aandelendip bij Metro, de holding waarvan het vorig jaar afsplitste, en bezorgdheden om de Turkse expansie.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.