Voor het eerst minder smartphones verkocht | RetailDetail

Voor het eerst minder smartphones verkocht

Voor het eerst minder smartphones verkocht
Shutterstock

2017 mag dan alweer een recordjaar zijn voor de smartphoneverkopers, toch begint de markt af te koelen: in het vierde kwartaal gingen voor het eerst sinds 2004 wereldwijd minder smartphones over de toonbank.

 

407,8 miljoen exemplaren in Q4

Volgens marktonderzoeksbureau Gartner gingen er in het vierde kwartaal van vorig jaar 408 miljoen smartphones over de toonbank: een meer dan respectabel aantal, maar wel 5,6% minder dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Volgens Gartner gaat het meteen om de allereerste jaar-op-jaardaling sinds de metingen van start gingen, en dat was in 2004.

 

Opmerkelijk: de daling treft vooral de twee marktleiders, Samsung en Apple. De Zuid-Koreanen verkochten ruim 74 miljoen smartphones (-3,59%), terwijl de Amerikanen afklokten op 73,2 miljoen stuks (zelfs -5,02%). Zag Samsung zijn marktaandeel nog wat stijgen (van 20,5 naar 20,9%), dan moest Apple terrein prijsgeven (van 14,4 naar 14%). De Chinese uitdagers Huawei en Xiaomi verging het een pak beter: zij verkochten respectievelijk 43,9 en 28,2 miljoen smartphones. Huawei rondt daarmee voor het eerst de kaap van 10% marktaandeel (10,8% om precies te zijn), terwijl Xiaomi zijn marktaandeel bijna wist te verdubbelen (van 3,6 naar 6,9%).

 

Bijna 1,5 miljard smartphones in 2017

Gartner ziet meerdere verklaringen voor de “afkoelende” smartphonemarkt. Mensen die alle toeters en bellen van een smartphone niet nodig hebben, kopen liever een goede ouderwetse gsm (een zogeheten ‘feature phone’) dan een ‘lowcost smartphone’ die kwalitatief vaak te wensen overlaat. Consumenten die aan een nieuwe smartphone toe zijn, opteren almaar vaker voor ‘premium smartphones’ die ze ‑ ook al gezien het prijskaartje ‑langer gebruiken en dus minder snel vervangen. Bovendien is de technische vooruitgang die de producenten boeken niet langer van dien aard dat mensen hun smartphone vroegtijdig afschrijven om toch maar als een van de eersten het nieuwste modelletje te kopen.

 

Afkoeling of niet, over heel 2017 werd toch nog altijd een recordaantal smartphones verkocht: 1.495.959.000. Net geen anderhalf miljard dus, goed voor een stijging met 2,7% tegenover 2016. Android is nog altijd veruit het meest gebruikte besturingssysteem (86%), terwijl iOS het moet stellen met een marktaandeel van 14%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicareus Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekte naar eigen zeggen grote vooruitgang in zijn herstelplan: eind 2018 wil het bedrijf voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen realiseren.

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.