Webshop Philips moet dicht na te grote kortingen | RetailDetail

Webshop Philips moet dicht na te grote kortingen

Webshop Philips moet dicht na te grote kortingen

Philips heeft woensdag een deel van zijn webshop enkele uren moeten sluiten nadat een kortingactie uit de hand liep. Door een fout kregen klanten niet de beloofde korting van 7,5 euro, maar een korting van 75 euro per besteld product.

Oeps, foutje

“We zagen een grote toename in de bestellingen en ook van de aankoop van meerdere producten in grote hoeveelheden”, klinkt het bij Philips. Dat, samen met de melding van een eerlijke klant dat er iets loos was, deed het bedrijf besluiten de webshop enkele uren plat te leggen. Blijkbaar was er bij de overgang naar een nieuw ICT-systeem iets fout gegaan. “Daardoor is er een typefout in de code geslopen én gold de korting per product en niet per bestelling. We hebben ongewild voor Kerstman gespeeld”, aldus een woordvoerder tegen het Eindhovens Dagblad.

 

Hoeveel de ongewilde vrijgevigheid Philips gekost heeft, wil het bedrijf niet kwijt. “We hebben aan een beperkt aantal consumenten de producten al geleverd en die gaan we niet terugeisen”, vertelt de woordvoerster. De andere bestellingen worden niet geleverd.

 

Voor die beslissing grijpen de juristen van Philips terug naar het fameuze Otto-arrest, dat in 2008 werd geveld. Die webwinkel had toen een televisietoestel in de aanbieding voor 99 euro, maar de rechter oordeelde dat het bedrijf “voldoende aannemelijk kon maken” dat er sprake was van een vergissing. Daardoor moest Otto de tv’s niet leveren. Philips baseert zich op dezelfde redenering: dat een aanbod op een website niet bindend is wanneer de prijs te sterk afwijkt van wat de consument redelijkerwijs mag verwachten. Al denken ze in Eindhoven wel na over een nieuwe kortingactie om teleurgestelde klanten te paaien...

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Leapp maakt doorstart in Nederland

20/07/2018

Leapp , een retailer van tweedehands Apple-toestellen, maakt in Nederland een doorstart onder leiding van het investeringsbedrijf van de oprichter. Begin juni ging de keten failliet, maar eind juli zou ze al opnieuw starten.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.