Adidas zet volop in op online verkoop

Adidas zet volop in op online verkoop

Adidas zet volop in op online verkoop
Shutterstock

Adidas wil meer gaan inzetten op de online verkoop van zijn producten en sluit daarom een groot aantal winkels wereldwijd. De Adidas Originals Store in Antwerpen - de enige vestiging van het sportkledingmerk in ons land - blijft wellicht behouden.

Focus op online verkoop

Het voorbije jaar noteerde Adidas nog een stijging van zijn online omzet met 57% tot 1,6 miljard euro, maar voor de sportmodegigant is dat slechts het begin: binnen twee jaar hoopt ceo Kasper Rorsted, die in 2016 de overstap maakte van Henkel, de verkoop via e-commerce meer dan te verdubbelen tot 4 miljard euro. Adidas zal daarom flink wat bakstenen winkels sluiten en volop inzetten op de uitbouw van de Adidas-website, “onze belangrijkste winkel wereldwijd”, aldus Rorsted. 

 

Een groot deel van het investeringsbudget voor 2018 (zo’n 900 miljoen euro in totaal) legt Adidas opzij voor zijn digitale activiteiten, waarbij de focus vooral zal liggen op de bouw van leveringsmagazijnen voor online gemaakte bestellingen. Daarnaast wil het Adidas-concern 200 personeelsleden met kennis van digitale verkoop aanwerven en introduceert het binnenkort ook in Frankrijk en Spanje een app om klanten een zo persoonlijk mogelijke koopervaring te bieden. 

 

Retail apocalyps

Met zijn radicale keuze voor e-commerce volgt Adidas een trend die zich vandaag al wereldwijd laat voelen en de naam ‘retail apocalyps’ meekrijgt: steeds meer merken ruilen hun fysieke vestigingen in voor een sterke webwinkel met slechts enkele flagship stores waar klanten “het merk volop kunnen ervaren,” volgens Rorsted. Ook sportmerk Footlocker kondigde al aan dit jaar nog 110 winkels te sluiten.

 

Het is nog niet duidelijk hoeveel Adidas-winkels de deuren zullen sluiten, maar Rorsted benadrukt wel dat de winkels die open blijven een sterker profiel zullen krijgen. Wereldwijd heeft het merk 2.500 eigen winkels en zo’n 13.000 franchisewinkels. In België heeft Adidas slechts één Originals Store; het is dan ook onwaarschijnlijk dat die winkel de komende jaren de deuren zal sluiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Niet Amazon, maar Walmart neemt Indiase marktleider over

07/05/2018

Ondanks een verleidelijk aanzoek van Amazon gaat de Indiase e-tailer Flipkart toch over in handen van Walmart en - opvallend - Google-eigenaar Alphabet. Voor 15 miljard dollar krijgen de Amerikanen zowat 75% van de aandelen in Flipkart in handen.