Franse modeketen NafNaf in Chinese handen

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen
Foto: Martin Good / Shutterstock.com

Naf Naf, de Franse modeketen uit de Vivarte-groep, krijgt een nieuwe eigenaar. Een Chinees consortium onder leiding van modegroep La Chapelle legt 52 miljoen euro op tafel.

 

474 verkooppunten

Iets meer dan 10 jaar is Naf Naf ‑ het Franse merk met als slogan ‘le grand méchant look’ ‑ in handen geweest van Vivarte. Het was Georges Plassat, de latere CEO van Carrefour, die het modemerk kocht in 2007. Naf Naf werd opgericht in 1973 door de Parijse broers Patrick en Gérard Pariente. Vivarte betaalde er destijds 200 miljoen euro voor.

 

Nu is Naf Naf verkocht aan een investeringscollectief onder leiding van La Chapelle, China’s nummer één qua dameskleding in het goedkopere marktsegment. Voor La Chapelle ‑ dat in China 9.448 winkels runt, 37.544 medewerkers telt en een omzet genereert van omgerekend 1,2 miljard euro ‑  is het de eerste buitenlandse investering. De Chinezen betalen 52 miljoen euro voor Naf Naf.

 

Volgens Vivarte zou La Chapelle de komende vijf jaar 500 Naf Naf-winkels openen in China en nog een dertigtal in Europa. Voor Naf Naf, dat vandaag 474 verkooppunten telt, werken 1.200 mensen.

 

Deel van grote reorganisatie

Met de verkoop van Naf Naf zet de Franse retailgroep Vivarte zijn grote reorganisatie voort. Vivarte zit nog altijd op een schuldenberg van zo’n 600 miljoen euro en verkocht eerder al schoenenketens André en Pataugas en dameskledingmerk Kookaï. Ook Besson (schoenen) en Chevignon (herenmode) staan nog in de etalage.

 

CEO Patrick Puy wil met Vivarte voortaan focussen op vijf kernmerken: La Halle, Minelli, San Marina, Cosmoparis en Caroll. De opbrengst van de verkoop zal Vivarte in zijn belangrijkste filiaal, La Halle, pompen. Die retailer is goed voor een omzet van één miljard euro (op een groepstotaal van 1,8 miljard euro) maar heeft zwaar te lijden onder de concurrentie van H&M en Primark, om van het internet nog te zwijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten

17/04/2018

Een nieuwe fase lijkt gestart in de concurrentiestrijd op de Franse e-commercemarkt. Zowel Carrefour als E.Leclerc openen nu zogenaamde ‘drives piéton’, of afhaalpunten voor voetgangers in stadscentra.  

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.