Gucci groeit bijna 50% dankzij 90’s revival | RetailDetail

Gucci groeit bijna 50% dankzij 90’s revival

Gucci groeit bijna 50% dankzij 90’s revival
Foto: andersphoto / Shutterstock.com

De Franse luxegroep Kering heeft er een sterk eerste kwartaal op zitten: de omzet steeg met 36,5%. Vooral Gucci kon profiteren van de jaren negentig-revival bij jongeren: het luxemerk is ‘hot’ bij tieners en zag de omzet liefst 48,7% stijgen.

 

Puma, Volcom en Stella McCartney in de etalage

De omzet kwam uit op 3,11 miljard euro, te danken aan dubbelcijferige groei op alle markten. De Kering-groep deed het vooral in Noord-Amerika (54,3% vergelijkbare groei) en in het Verre Oosten (regio Azsia-Pacific, +42,2%) erg goed.

 

Die groei heeft het Franse luxehuis volgens bestuursvoorzitter François-Henri Pinault te danken aan innovatiezin en creatieve durf. Sinds begin dit jaar heeft Kering het inderdaad aangedurfd om een meerderheidsbelang in sportmerk Puma te verkopen, zette het ook skatemerk Volcom in de etalage en besloot het om zich volledig te gaan concentreren op een beperkt aantal luxemerken. Zo doet het ook de participatie van 50% die de groep in Stella McCartney heeft van de hand.

 

Gucci verovert jongerenharten 

Op vergelijkbare basis steeg de omzet bij Kering met 37% in het afgelopen kwartaal, wat beduidend meer is dan de +23% die analisten verwachtten. Dat Gucci de harten heeft veroverd van modebewuste jongeren, die weer massaal vallen voor de mode uit de jaren negentig met grote logo’s van merken zoals Calvin Klein, Champion en dus ook Gucci, heeft daar veel mee te maken.

 

De onlineverkopen verdubbelden het voorbije kwartaal bij Gucci, terwijl ook zustermerken Yves Saint Laurent, Balenciaga en Alexander McQueen dubbelcijferige groei optekenden. Een sterke prestatie, die Pinault de verwachtingen voor de rest van het jaar al wat doet temperen: de topman wijst erop dat het met negatieve wisselkoerseffecten af te rekenen zal krijgen en dat gezien de ook al sterke resultaten eind vorig jaar de lat vanaf nu wel hoog ligt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.