Gucci groeit bijna 50% dankzij 90’s revival | RetailDetail

Gucci groeit bijna 50% dankzij 90’s revival

Gucci groeit bijna 50% dankzij 90’s revival
Foto: andersphoto / Shutterstock.com

De Franse luxegroep Kering heeft er een sterk eerste kwartaal op zitten: de omzet steeg met 36,5%. Vooral Gucci kon profiteren van de jaren negentig-revival bij jongeren: het luxemerk is ‘hot’ bij tieners en zag de omzet liefst 48,7% stijgen.

 

Puma, Volcom en Stella McCartney in de etalage

De omzet kwam uit op 3,11 miljard euro, te danken aan dubbelcijferige groei op alle markten. De Kering-groep deed het vooral in Noord-Amerika (54,3% vergelijkbare groei) en in het Verre Oosten (regio Azsia-Pacific, +42,2%) erg goed.

 

Die groei heeft het Franse luxehuis volgens bestuursvoorzitter François-Henri Pinault te danken aan innovatiezin en creatieve durf. Sinds begin dit jaar heeft Kering het inderdaad aangedurfd om een meerderheidsbelang in sportmerk Puma te verkopen, zette het ook skatemerk Volcom in de etalage en besloot het om zich volledig te gaan concentreren op een beperkt aantal luxemerken. Zo doet het ook de participatie van 50% die de groep in Stella McCartney heeft van de hand.

 

Gucci verovert jongerenharten 

Op vergelijkbare basis steeg de omzet bij Kering met 37% in het afgelopen kwartaal, wat beduidend meer is dan de +23% die analisten verwachtten. Dat Gucci de harten heeft veroverd van modebewuste jongeren, die weer massaal vallen voor de mode uit de jaren negentig met grote logo’s van merken zoals Calvin Klein, Champion en dus ook Gucci, heeft daar veel mee te maken.

 

De onlineverkopen verdubbelden het voorbije kwartaal bij Gucci, terwijl ook zustermerken Yves Saint Laurent, Balenciaga en Alexander McQueen dubbelcijferige groei optekenden. Een sterke prestatie, die Pinault de verwachtingen voor de rest van het jaar al wat doet temperen: de topman wijst erop dat het met negatieve wisselkoerseffecten af te rekenen zal krijgen en dat gezien de ook al sterke resultaten eind vorig jaar de lat vanaf nu wel hoog ligt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.