Primark opent in Antwerpen onder grote belangstelling | RetailDetail

Primark opent in Antwerpen onder grote belangstelling

Primark opent in Antwerpen onder grote belangstelling
Foto: Primark

Het was aanschuiven om op de openingsdag binnen te geraken in de nieuwe Primark-winkel op de Meir in Antwerpen. De nieuwe winkel is dan ook de grootste vestiging in België en beslaat 5.900 m² in twee verdiepingen.

 

Meer dan 1.800 bezoekers voor de deur

De nieuwe Primark was 'the place to be' op maandag 30 april: lange rijen geïnteresseerden stonden aan te schuiven voor de officiële opening om 10u. De winkel in een bankgebouw uit 1909 moet het nieuwe paradepaardje worden van de discountmodeketen. 

 

Tot 3.000 mensen kunnen er gelijktijdig winkelen, een aantal dat op de openingsdag zorgvuldig bewaakt werd door de security aan de deur, die wachtende kooplustigen de hele dag lang met mondjesmaat binnenliet. “Om twintig na tien stond de teller al op 1.800 mensen in de winkel”, vertelt personeelsverantwoordelijke Anne-Marie de Block trots.

 

Om al die mensen te bedienen zijn er 80 kleedkamers en 67 kassa's, terwijl de winkel bemand wordt door een team van liefst 550 medewerkers. De Block: "Voor de zoektocht naar werknemers voor deze nieuwe winkel hebben we nauw en bijzonder goed samengewerkt met een aantal lokale organisaties, waaronder VDAB en de stad Antwerpen.”

 

Shop-in-shopgevoel voor meer beleving

Shoppers verwachten meer beleving, zegt de directie, en daar is in dit winkelconcept duidelijk rekening mee gehouden. De jeansafdelingen komen over als aparte shop-in-shops, er is met led-schermen en opvallend veel spiegels gewerkt, terwijl een diamantmotief in de vloer een lokale knipoog toevoegt. “Mensen willen ‘experience’, de 4 P’s zijn echt niet meer genoeg”, legt De Block uit.

 

In de historische ‘ridderkamer’ op de eerste verdieping vinden klanten een volledig Harry Potter-universum, met merchandising en kleding in het thema van de fantasyreeks. Al kan de ruimte op termijn ook nog gaan dienen voor andere thema- of capsulecollecties, zoals de 'limited editions' die Primark regelmatig lanceert, hint ook Benelux-topman Gerry Butler.

 

Overal in de winkel is wifi voorzien en voor het eerst zijn er expliciet klantentoiletten. Het is overigens ook de eerste Primark waar – behalve de etalage – ramen in zijn: shoppers genieten op de eerste verdieping dankzij grote ramenpartijen van zicht op de Meir en van natuurlijk daglicht.

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Albert Heijn experimenteert met nieuwe versconcepten

16/05/2018

In de vernieuwde Albert Heijn in Hoofddorp brengt de supermarktketen alle innovaties en proefprojecten rond vers bij elkaar: de nieuwe winkel heeft een pluktuin voor kruiden, een borreleiland en meer.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.