Winst Zalando totaal weggeveegd | RetailDetail

Winst Zalando totaal weggeveegd

Winst Zalando totaal weggeveegd
© Nancy Beijersbergen / Shutterstock.com

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

 

Meer en betere klanten

De omzet kwam in het eerste kwartaal uit op 1,196 miljard euro, volgens topman Rubin Ritter omdat zijn bedrijf "daarop heeft gefocust in het eerste kwartaal, ondanks een uitdagende modemarkt." De signalen zijn inderdaad positief: in het eerste kwartaal steeg het aantal actieve klanten met 17% naar 23,9 miljoen, en zij plaatsten dan nog eens gemiddeld 12% meer bestellingen dan begin vorig jaar.

 

De CEO is vooral trots op de succesvolle lancering van de categorie schoonheidsproducten op de Duitse webshop: "Schoonheid is onze eerste nieuwe categorie in vier jaar en de start was veelbelovend. We willen ons assortiment uitbreiden en een one-stop-shop worden voor mode én lifestyle", aldus Ritter.

 

Door de grote investeringen blijft Zalando wel geloven dat de doelstellingen voor het hele jaar haalbaar blijven, te weten een omzetstijging van 20 tot 25% en een winst (EBIT) tussen 220 miljoen en 270 miljoen euro. "Een trage start van het lente/zomerseizoen heeft de sector onder druk gezet, maar wij hebben de groeidoelen stevig in het vizier", klinkt het bij topman Ritter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.