‘Gerookt’ bier moet coronaleed verzachten

Cornet Smoked
Foto: Swinkels Family Brewers

Met het ‘gerookte’ blonde bier Cornet Smoked brengt Swinkels Family Brewers een unieke beleving naar de biercategorie. Zo hoopt de brouwer ook de horeca een hart onder de riem te steken in moeilijke coronatijden.

 

Subtiele rooksmaak

Na de succesvolle lancering van Cornet in 2014 lanceren de brouwers van Brouwerij De Hoorn (net als Palm een onderdeel van Swinkels Family Brewers) nu Cornet Smoked: een uniek blond Belgisch bier dat door toevoeging van gerookte eikenhouten snippers tijdens het brouwen een subtiele rooksmaak krijgt. “Het heeft alles van het krachtige en toch zachte karakter van Cornet maar door de subtiele rokerige toets krijgt de smaak meer diepgang,” zegt brouwmeester Stijn Bundervoet.
 

Cornet is in België en Nederland één van de meest succesvolle bierintroducties van de laatste jaren. Op zes jaar tijd kende het merk een steile opmars in horeca en retail. Het idee om er een extra smaakbeleving aan toe te voegen kwam er op basis van eigen inzichten én reacties van consumenten. Het creëren van Cornet Smoked nam meer dan een jaar ontwikkeling in beslag. De brouwer hoopt hiermee op een nieuwe groei-impuls: door de coronacrisis kreeg de bierverkoop immers klappen, met name in het out-of-home kanaal.
 

Het nieuwe bier komt begin oktober als Limited Edition in flesjes van 33 centiliter op de markt. In België zal het verkocht worden bij Colruyt, Spar, Alvo, Okay, Collect & Go, in gespecialiseerde drankenhandels en horeca, en online. In Nederland verschijnt Cornet Smoked in de rekken bij Jan Linders, bij geselecteerde slijters, in de horeca en online.
 

Bijzonder is een ‘serveerritueel’ dat de brouwer bedacht voor de betere horecazaak: het glas wordt, voor het inschenken, aan de hand van een ‘smoke gun’ gevuld met extra rook waardoor het ‘smoked’ karakter wordt versterkt en extra aroma’s worden toegevoegd.