‘Minimumprijzen en ban op promoties in de supermarkt’

‘Minimumprijzen en ban op promoties in de supermarkt’

‘Minimumprijzen en ban op promoties in de supermarkt’
Shutterstock

SP.A dient een resolutie in het parlement in om eerlijkere prijzen te bekomen voor de producten die we in de supermarkt kopen. De Boerenbond is alvast tevreden dat het debat rond minimumprijzen en promoties ‘eindelijk’ gevoerd wordt.

Minimaal de kostprijs

Het verschil tussen de prijs die we aan de kassa betalen voor producten en de feitelijke kostprijs ervan is nog vaak té groot, vindt SP.A-Kamerlid Annick Lambrecht. De resolutie die SP.A indient, wil daaraan een einde maken door minimumprijzen op te leggen die supermarkten aan boeren moeten betalen. Het voorstel zou zijn om de kostprijs per product - de investering die de boer doet om zijn product verkoopklaar te maken - te nemen als standaard voor een verplichte minimumprijs. 

 

Ook buitensporige kortingen moeten aan banden gelegd worden, vindt Lambrecht, een mening die ook Boerenbond-woordvoerder Luc Vanoirbeek toegedaan is: “Supermarkten verkopen landbouwproducten soms aan bodemprijzen om klanten te lokken. Dat getuigt van weinig respect voor het harde werk dat kruipt in de productie ervan.” 

 

‘Meer steun, minder schandalen’

Ook Frankrijk voerde onlangs de strijd op om de prijzenoorlog tussen supermarkten de kop in te drukken: bovenop het verbod om voeding onder de aankoopprijs te verkopen, kwam er een regel die supermarkten verplicht om producten te verkopen aan 110% van de oorspronkelijke kostprijs. Zo ver staat het debat vandaag nog niet in België, waar momenteel enkel een verbod op ‘verkoop met verlies’ van kracht is.

 

Voor de Boerenbond gaat dat verbod voorlopig ver genoeg, al blijft het ook voor hen zaak de toepassing ervan nauwkeurig op te volgen en de boer afdoende te beschermen tegen “een prijzenslag zonder einde,” zo vindt Vanoirbeek. Dat SP.A nu een resolutie indient, temidden van de reeks vleesschandalen die het imago van de landbouwsector schaden, is geen toeval. “Vandaag lopen we steeds achter de feiten aan als er voedselschandalen aan het licht komen,” zo vindt Lambrecht, die sterk gelooft in een betere ondersteuning van de eigen boeren als middel om fraude en onderhandse praktijken in de kiem te smoren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.