‘Minimumprijzen en ban op promoties in de supermarkt’

‘Minimumprijzen en ban op promoties in de supermarkt’

‘Minimumprijzen en ban op promoties in de supermarkt’
Shutterstock

SP.A dient een resolutie in het parlement in om eerlijkere prijzen te bekomen voor de producten die we in de supermarkt kopen. De Boerenbond is alvast tevreden dat het debat rond minimumprijzen en promoties ‘eindelijk’ gevoerd wordt.

Minimaal de kostprijs

Het verschil tussen de prijs die we aan de kassa betalen voor producten en de feitelijke kostprijs ervan is nog vaak té groot, vindt SP.A-Kamerlid Annick Lambrecht. De resolutie die SP.A indient, wil daaraan een einde maken door minimumprijzen op te leggen die supermarkten aan boeren moeten betalen. Het voorstel zou zijn om de kostprijs per product - de investering die de boer doet om zijn product verkoopklaar te maken - te nemen als standaard voor een verplichte minimumprijs. 

 

Ook buitensporige kortingen moeten aan banden gelegd worden, vindt Lambrecht, een mening die ook Boerenbond-woordvoerder Luc Vanoirbeek toegedaan is: “Supermarkten verkopen landbouwproducten soms aan bodemprijzen om klanten te lokken. Dat getuigt van weinig respect voor het harde werk dat kruipt in de productie ervan.” 

 

‘Meer steun, minder schandalen’

Ook Frankrijk voerde onlangs de strijd op om de prijzenoorlog tussen supermarkten de kop in te drukken: bovenop het verbod om voeding onder de aankoopprijs te verkopen, kwam er een regel die supermarkten verplicht om producten te verkopen aan 110% van de oorspronkelijke kostprijs. Zo ver staat het debat vandaag nog niet in België, waar momenteel enkel een verbod op ‘verkoop met verlies’ van kracht is.

 

Voor de Boerenbond gaat dat verbod voorlopig ver genoeg, al blijft het ook voor hen zaak de toepassing ervan nauwkeurig op te volgen en de boer afdoende te beschermen tegen “een prijzenslag zonder einde,” zo vindt Vanoirbeek. Dat SP.A nu een resolutie indient, temidden van de reeks vleesschandalen die het imago van de landbouwsector schaden, is geen toeval. “Vandaag lopen we steeds achter de feiten aan als er voedselschandalen aan het licht komen,” zo vindt Lambrecht, die sterk gelooft in een betere ondersteuning van de eigen boeren als middel om fraude en onderhandse praktijken in de kiem te smoren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.