‘Ten laatste in 2018 is Lidl-groep grootste Europese retailer’ | RetailDetail

‘Ten laatste in 2018 is Lidl-groep grootste Europese retailer’

‘Ten laatste in 2018 is Lidl-groep grootste Europese retailer’

Hoewel het economische tij in Europa lijkt te verbeteren, blijven discounters onverminderd in opmars. Volgens een recent rapport zal Lidls moederbedrijf Schwarz Group in 2018 de West-Europese foodretail domineren.

Machtsverschuiving al volgend jaar?

Volgens de meest recente cijfers die de Duitse discounter in april dit jaar publiceerde, zet Schwarz jaarlijks zo'n 74 miljard euro om met de discountformule Lidl en de prijsagressieve compacte hypermarkten onder de Kaufland-formule. Een jaar eerder was de omzet nog 65 miljard: dat betekent een voor retailers ongekende omzetgroei van ruim dertien procent.

 

Als Schwarz in dit tempo blijft doorgroeien, zal het in Europa grote retailers als Tesco en Carrefour achter zich laten, stelt David Gray, retailanalist van PlanetRetail. "Volgens onze voorspellingen zal Schwarz in 2018 een omzetniveau van 80 miljard euro bereiken en daarmee Carrefour voorbijstreven als grootste retailer in West-Europa. Dit is een ongekende machtsverschuiving in de Europese retail, aangedreven door een bijna niet te stoppen groei van het Lidl-format in West-Europese markten."

 

Het leeuwendeel van de totale omzet van 74 miljard euro realiseert de Schwarz Group in West-Europa. "De huidige omzet van Schwarz in West Europa schatten we in op zo'n 64,6 miljard euro", zegt Gray. "In deze cijfers zijn zowel de Lidl-winkels als de winkels van Kaufland inbegrepen. Als beide formules in het huidige tempo blijven doorgroeien, zal de 80 miljard euro misschien wel voor 2018 worden gehaald. Dat zou Schwarz al binnen één tot anderhalf jaar kunnen realiseren."

 

Discounters worden servicesupers

De redenen voor dit succes die Gray noemt, zijn de bekende wapenfeiten van discounters als Aldi (met name Aldi Süd) en Lidl: ze duiken vaker op in stadscentra (dit gebeurt met name in het Verenigd Koninkrijk) en ze voegen meer vers en merkartikelen toe aan het assortiment. Daarmee schuiven ze qua positionering op richting servicesupers die over onvoldoende onderscheidend vermogen bezitten om hun klanten trouw te houden.

 

"In de jaren naar 2018 zal de discountsector zal jaarlijks met ruim vier procent groeien", zegt Gray. "Schwarz zal hierbinnen bovengemiddeld groeien met ruim vijf procent jaar per jaar. Ter vergelijking: hypermarkten en superstores zullen elk jaar met ongeveer twee procent groeien." Daarom zullen gevestigde West-Europese retailers als Carrefour of Tesco het niet van hun belangrijkste formats moeten hebben, willen ze tegenwicht kunnen bieden aan de onstuimige groei van discount.

 

Zij zullen hun heil moeten zoeken in een ander format: gemakswinkels. "Gemaksretail is een bloeiend fenomeen. Het is een van de snelst groeiende fysieke retailkanalen", stelt Gray. In Frankrijk, maar vooral in het Verenigd Koninkrijk. Ruim de helft van de tien grootste gemaksretailers in West-Europa is Brits. In de komende twaalf maanden zullen er veel gemaksformats in West-Europa worden uitgerold. Vooral door grote retailers als Tesco of Carrefour."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.