“Ahold-Delhaize zet in VS 83 supermarkten in de etalage” | RetailDetail

“Ahold-Delhaize zet in VS 83 supermarkten in de etalage”

“Ahold-Delhaize zet in VS 83 supermarkten in de etalage”
Mogelijk verdwijnt Ahold-keten Martin’s helemaal, zeker in regio’s waar Food Lion van Delhaize sterk staat

Om de goedkeuring te krijgen van de Amerikaanse concurrentiewaakhond voor de fusie zijn Ahold en Delhaize bereid 83 supermarkten van de hand te doen. Winkelketen Martin's zou volgens die plannen zo goed als helemaal verdwijnen.

Nu nog ruim 2.000 winkels

Vakblad Food World heeft nu een lijst van 83 winkels gepubliceerd die Ahold en Delhaize zouden willen afstoten om de goedkeuring van toezichthouder FTC te krijgen. In die lijst een twintigtal winkels van Martin’s, drie Stop & Shops en negen vestigingen van Giant/Landover. Uit de stal van Delhaize worden winkels van Food Lion en Hannaford afgestoten. Mogelijk verdwijnt Ahold-keten Martin’s helemaal, zeker in regio’s waar Food Lion van Delhaize sterk staat, aldus nog het vakblad.

 

Als de fusie groen licht krijgt, telt de nieuwe combinatie 2.077 vestigingen in de Verenigde Staten, met twee derde van de groepsomzet veruit de belangrijkste markt van de nieuwe combinatie.

 

Analisten vinden dat het aantal goed meevalt en zeker geen obstakel mag vormen voor de geplande fusie. Ahold-Delhaize wil het cijfer vooralsnog bevestigen noch ontkennen. Maar misschien licht Delhaize-topman Frans Muller eind april op het RetailDetail Congress wel een tipje van de sluier…

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.