“Aldi denkt na over hereniging Nord en Süd”

“Aldi denkt na over hereniging Nord en Süd”

“Aldi denkt na over hereniging Nord en Süd”
Shutterstock

De Duitse discounter Aldi overweegt om de nu nog apart opererende takken Nord en Süd opnieuw onder één dak te brengen. Dat moet blijken uit een verslag dat het doorgaans goed geïnformeerde Duitse weekblad Manager Magazin kon inkijken.

 

Geheime vergadering

Volgens het Duitse weekblad hebben zestien topmanagers van beide concerns eind vorig jaar vergaderd over een mogelijke samensmelting. De geheime vergadering vond plaats op de hoofdzetel van Aldi Süd in Mülheim. Nog altijd volgens Manager Magazin zou daar zijn gekeken naar mogelijke opties om samen te werken teneinde de efficiëntie te verbeteren.

 

Volgens de notulen van die vergadering van 23 november zou ook afgesproken zijn om “na te denken over verdere organisatorische stappen van de samenwerking”, inclusief een mogelijke samenvoeging van beide entiteiten. Er zouden ook al juridische adviseurs zijn ingehuurd die eventuele bezwaren van de concurrentiewaakhond(en) moeten oplijsten.

 

Al apart sinds 1961

Als het tot een samensmelting komt, zou dat meteen het einde betekenen van een scheiding die bijna zestig jaar heeft geduurd. Aldi, wat staat voor Albrecht Discount, splitste in 1961 omdat de broers Theo en Karl Albrecht het niet eens waren over het al dan niet verkopen van tabak. Daarop gingen beide broers hun eigen weg en verdeelden eerst Duitsland en vervolgens de rest van de wereld onder elkaar. Zo vallen de Belgische en Nederlandse Aldi’s onder Aldi Nord, terwijl de Verenigde Staten bijvoorbeeld onder Aldi Süd vallen.

 

Opmerkelijk: enkele weken geleden sloegen beide Aldi’s nog de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de lancering van een eigen keurmerk. Een voorbode voor meer, véél meer?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.