“Aldi denkt na over hereniging Nord en Süd”

“Aldi denkt na over hereniging Nord en Süd”

“Aldi denkt na over hereniging Nord en Süd”
Shutterstock

De Duitse discounter Aldi overweegt om de nu nog apart opererende takken Nord en Süd opnieuw onder één dak te brengen. Dat moet blijken uit een verslag dat het doorgaans goed geïnformeerde Duitse weekblad Manager Magazin kon inkijken.

 

Geheime vergadering

Volgens het Duitse weekblad hebben zestien topmanagers van beide concerns eind vorig jaar vergaderd over een mogelijke samensmelting. De geheime vergadering vond plaats op de hoofdzetel van Aldi Süd in Mülheim. Nog altijd volgens Manager Magazin zou daar zijn gekeken naar mogelijke opties om samen te werken teneinde de efficiëntie te verbeteren.

 

Volgens de notulen van die vergadering van 23 november zou ook afgesproken zijn om “na te denken over verdere organisatorische stappen van de samenwerking”, inclusief een mogelijke samenvoeging van beide entiteiten. Er zouden ook al juridische adviseurs zijn ingehuurd die eventuele bezwaren van de concurrentiewaakhond(en) moeten oplijsten.

 

Al apart sinds 1961

Als het tot een samensmelting komt, zou dat meteen het einde betekenen van een scheiding die bijna zestig jaar heeft geduurd. Aldi, wat staat voor Albrecht Discount, splitste in 1961 omdat de broers Theo en Karl Albrecht het niet eens waren over het al dan niet verkopen van tabak. Daarop gingen beide broers hun eigen weg en verdeelden eerst Duitsland en vervolgens de rest van de wereld onder elkaar. Zo vallen de Belgische en Nederlandse Aldi’s onder Aldi Nord, terwijl de Verenigde Staten bijvoorbeeld onder Aldi Süd vallen.

 

Opmerkelijk: enkele weken geleden sloegen beide Aldi’s nog de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de lancering van een eigen keurmerk. Een voorbode voor meer, véél meer?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.