“Belgische voedingsbedrijven benadeeld door Frans protectionisme” | RetailDetail

“Belgische voedingsbedrijven benadeeld door Frans protectionisme”

“Belgische voedingsbedrijven benadeeld door Frans protectionisme”

Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, is niet te spreken over een nieuwe Franse maatregel waardoor voedingsetiketten de exacte geografische oorsprong van zuivel- en vleesingrediënten moeten vermelden.

Verplichte oorsprongsetikettering voor melk en vlees

De Europese Commissie gaf eerder deze week Frankrijk de toestemming om gedurende twee jaar een verplichte oorsprongsetikettering voor melk en vlees als ingrediënten in voeding “uit te testen”. Concreet betekent dat bijvoorbeeld dat bedrijven die kazen of worsten in Frankrijk produceren en daar op de markt brengen expliciet op het etiket moeten vermelden of ze Belgische melk of vlees bevatten.

 

“Franse producenten zullen er dus alle baat bij hebben om vooral in te kopen bij leveranciers van Franse melk en vlees. En het is natuurlijk evenzeer te vrezen dat Franse distributeurs Belgische zuivel- en vleesproducten links zullen laten liggen”, maakt Fevia zich zorgen over wat ze het "Frans protectionisme" noemt.

 

De federatie van de Belgische voedingsindustrie vindt het onbegrijpelijk dat de Europese Commissie het basisprincipe van ‘vrij verkeer van goederen’ op de helling zet. “Het invoeren van verschillende etiketteringsregels voor producten gemaakt binnen of buiten Frankrijk staat gelijk aan het optrekken van handelsbarrières. Vooral producenten uit kleinere landen met een open economie, zoals België, zullen hierdoor minder competitief worden. Na de Brexit is dit opnieuw een bedreiging voor de Belgische voedingsindustrie,” waarschuwt voorzitter Jean Eylenbosch.

 

Volgens de voedingsindustrie kan de maatregel leiden tot delokalisering vanuit België richting Frankrijk, bijvoorbeeld bij multinationals die nu in België produceren. “De Belgische voedingsindustrie groeide de voorbije jaren vooral door export: ten opzichte van 2011 met liefst 15%”, zo benadrukt Fevia, dat erop wijst dat Frankrijk onze belangrijkste handelspartner is en tekent voor een vijfde van de totale Belgische uitvoer aan voedingsproducten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.