“Digitalisering kan lokale handelaars bij elkaar brengen”

Henk De Vlieger (deversbox.be)

Digitalisering hoeft geen bedreiging te zijn voor winkeliers: slager Henk De Vlieger ontwikkelde met deversbox.be een innovatief afhaalconcept voor verse producten en droomt van een e-commercehub die lokale handelaars en verengingen bij elkaar brengt.

 

Geconnecteerde afhaalkoelkast

Henk De Vlieger heeft al 18 jaar een slagerij in Mariakerke bij Gent. Hij zag in die jaren de wereld én het gedrag van zijn klanten veranderen en ging vier jaar geleden op zoek naar een manier om als lokale handelaar toch mee te zijn in het e-commerceverhaal. “Maar we geloofden niet in een klassieke webshopbenadering. Als de klant die online bestelt wel nog zijn bestelling moet komen afhalen in de winkel, eventueel in de wachtrij staan, en dat allemaal binnen de openingsuren, dan is de meerwaarde erg beperkt. Leveren aan huis is een vrij dure service voor de handelaar en niet altijd even milieuvriendelijk. Bovendien zijn de mensen meestal niet thuis. Daarom heb ik ‘De Versbox’ ontwikkeld: een afhaalsysteem waarbij de klant zijn bestelling lokaal komt oppikken op een moment dat hem het best past.” 

 

Die Versbox is een geconnecteerde afhaalkoelkast: een gekoelde locker, zeg maar, die gekoppeld kan worden aan de webshop. De klant bestelt online, betaalt online en krijgt een bevestiging van zijn bestelling per mail. De handelaar maakt de bestelling klaar en plaatst die in een vak in de afhaalfrigo. Met een unieke code kan de klant dan zijn bestelling komen afhalen. Wanneer de webshop wordt verbonden met de afhaalfrigo, wordt automatisch een vak gereserveerd voor iedere bestelling. De handelaar heeft toegang tot een platform van waaruit hij de status van de bestellingen kan opvolgen en van waaruit de code wordt verzonden naar de klant. De sturing gebeurt via het GSM-netwerk. “We gebruiken dit systeem nu al een kleine twee jaar, en ik kan jullie garanderen dat het super werkt voor zowel handelaar als klant. We hebben zo’n 600 klanten die geregeld van de dienst gebruik maken en we realiseren al meer dan 200 bestellingen per maand.”

 

Groot potentieel

De Versbox ontving een Innovation Award op de vakbeurs Meat Expo in Kortrijk en werd uitgeroepen tot ‘Digitale Durver 2018’ door Telenet Business en Unizo. Momenteel zijn er tien afhaalpunten operationeel in België en zijn er nog eens zes in opbouw. Er is concrete interesse vanuit Nederland. “Dit concept vervangt je fysieke winkel niet, het is een oplossingen voor klanten die geen tijd hebben om tijdens de openingsuren naar je winkel te komen. Als je die klanten niet op een andere manier bedient, ben je ze kwijt.” Lokale handelaars mogen niet bij de pakken blijven zitten, benadrukt De Vlieger. “Ik las onlangs dat het aantal faillissementen het hoogst ligt bij handelaars die al langer dan 20 jaar bestaan. Dat verwondert me niet: zij evolueren niet mee…”

 

De Versbox ging van start als een oplossing voor slagers, maar het potentieel is veel breder dan dat, beseft de ondernemer: in principe kan je alle verse producten op deze manier gaan verkopen. Ook verse vis bijvoorbeeld, of brood. Eer bestaan gekoelde versboxen (voor vlees, vis, patisserie…) en boxen op kamertemperatuur (voor brood, groenten, droge voeding…). Ook voor de supermarkt kan het een relevante service zijn.

 

Lokale hubs

Bovendien hoeft het concept zich niet te beperken tot het pure retailkanaal. Het kan ook een oplossing zijn voor bedrijfskeukens (zodat ook de nachtploeg verse maaltijden kan bestellen en afhalen) of voor hotelketens (zodat gasten ook na de openingsuren van het restaurant nog een maaltijd kunnen kopen). In bedrijven zou de Versbox broodjes kunnen bevatten voor vergaderingen, of maaltijden voor de medewerkers, om ’s avonds mee naar huis te nemen. 

 

De Vlieger droomt daarnaast van een concept dat alle lokale handelaars in een gemeente zou verenigen, met één lokale afhaalhub, gekoppeld aan een sponsorsysteem voor plaatselijke verenigingen. “Als lokale handelaars verdwijnen, dan is dat ook nadelig voor het verenigingsleven. Ik geloof dat digitalisering de lokale handelaars weer bij elkaar kan brengen.” 

 

Hoe, dat onthult Henk De Vlieger op het RetailDetail Omnichannel Congress, dat plaatsvindt op 31 januari in UGC Mechelen. Ook Alibaba, CASA, Miinto, SafeShops en bpost zullen daar op het podium staan. Bovendien reikt RetailDetail dan voor de zesde maal de Omnichannel Award uit. Via deze link vind je meer informatie en kan je je tickets bestellen