“Duurdere chocolade mag geen taboe zijn” | RetailDetail

“Duurdere chocolade mag geen taboe zijn”

“Duurdere chocolade mag geen taboe zijn”
Shutterstock.com

De verkoop van fairtradeproducten in ons land blijft stijgen, vooral voor chocolade. Dat is ook nodig, want die sector staat voor grote uitdagingen. “Chocolade zal niet verdwijnen, maar de cacaoprijs moet hoger.”

 

Groei in alle categorieën

Vorig jaar nam het volume gecertificeerde producten met 10% toe in vergelijking met 2016, meldt Fairtrade Belgium. De organisatie blikt terug op een groei in bijna alle productcategorieën, en een aanzienlijk hogere marktpenetratie: waar tien jaar geleden slechts 24% van de Belgische huishoudens fairtradeproducten kocht, is dat nu 69%. In het brede assortiment blijven koffie, bananen en producten op basis van cacao (zoals chocolade) nog steeds de koplopers.

 

Uit de resultaten van een onderzoek naar de reputatie en geloofwaardigheid van het Fairtrade-label bij de Belgische bevolking blijkt dat bijna driekwart van de respondenten het zwart-blauw-groene logo kent en dat 93% het beschouwt als een betrouwbaar label. 70% ziet graag een grotere beschikbaarheid van fairtradeproducten: een heldere boodschap aan de industrie en supermarkt. De belangrijkste motivatie voor consumenten om voor fairtradeproducten te kiezen, is dat ze kunnen bijdragen aan betere toekomst voor boeren en hun gezinnen. Vooral in de cacaoproductie is dat een nijpende kwestie.

 

Extreme armoede

De voorbije vier jaar steeg de wereldwijde verkoop van cacao door eerlijke handel met gemiddeld 27%. In 2016 werd meer dan 136.000 ton fairtradecacao ingekocht: een record. In België steeg het volume eerlijke chocolade zelfs met 45%. Door het succes van historische spelers zoals Belvas, de introductie van het succesvolle merk Tony’s Chocolonely op de Belgische markt én toegenomen engagementen van retailers, raakte deze positieve evolutie in een stroomversnelling. Zo maakt Carrefour voor zijn patisserie, en Lidl voor zijn hele gamma ‘Fin Carré’, nu ook gebruik van fairtradecacao.

 

Toch haalt chocolade op basis van fairtradecacao amper 1% marktaandeel in België. Als eerlijke handel echt een verschil wil kunnen maken in het leven van cacaoproducenten, dan moet er een versnelling hoger geschakeld worden, aldus Fairtrade Belgium. De prijs van cacao stond in 2017 immers op een historisch laag punt. De situatie is bijzonder urgent in Ivoorkust en Ghana, twee landen die samen bijna 70% van de cacao produceren. De producenten leven er in extreme armoede, wat resulteert in slechte arbeidsomstandigheden, kinderarbeid, ontbossing en heel wat andere problemen. “Om hen een leefbaar inkomen te garanderen, moeten we het onderwerp van de prijs op tafel durven leggen, en we betreuren het dat dit een taboe is voor veel actoren uit de sector”, klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.