“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

De fusie van Albert Heijn en Delhaize is in België nog altijd niet afgerond. De oorzaak: één Antwerpse winkel raakt maar niet verkocht, zo schrijft De Standaard. En dat één jaar nadat de fusie op groepsniveau beklonken werd.

Samenwerking nog altijd verboden

De resultaten die Ahold Delhaize gisteren de wereld instuurde, wonden er geen doekjes om: de groep boert goed maar blijft het moeilijk hebben in België. “De Nederlanders willen ingrijpen, maar één Antwerps winkeltje houdt de fusie van Albert Heijn en Delhaize tegen”, schrijft De Standaard. Dat ‘winkeltje’ blijkt een kleine vestiging van Albert Heijn te zijn op de Antwerpse Groenplaats.

 

“Eén jaar na de grote fusie van Ahold en Delhaize houdt één kleine winkel de effectieve fusie in België tegen. Ahold Delhaize slaagde niet in de verkoop ervan, waarop de BMA (de Belgische concurrentiewaakhond, nvdr.) het verkoopproces aan een trustee toevertrouwde. Maar ook die raakt niet van de winkel af. Ahold Delhaize hoopt op een oplossing via gesprekken met de BMA”, aldus de krant. De Nederlands-Belgische distributiereus zou in theorie een wijziging van de fusievoorwaarden kunnen vragen aan de BMA en alternatieve pistes suggereren om de fusie alsnog definitief rond te krijgen.

 

Volgens een insider zou Delhaize organisatorisch flink wat kunnen opsteken van Albert Heijn, dat in ons land een goed parcours rijdt. Maar voorlopig kan en mag dat dus niet: “Het organisatorisch ineenschuiven van Albert Heijn en Delhaize is in België verboden zolang niet alle winkels die van de Belgische mededingingsautoriteit (de BMA) moeten verkocht worden, een andere eigenaar hebben gekregen. Daardoor heeft Ahold Delhaize in België nog twee aparte directiecomités met elk een eigen commercieel beleid.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Back to top