“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Ahold-Delhaize in België”

“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

De fusie van Albert Heijn en Delhaize is in België nog altijd niet afgerond. De oorzaak: één Antwerpse winkel raakt maar niet verkocht, zo schrijft De Standaard. En dat één jaar nadat de fusie op groepsniveau beklonken werd.

Samenwerking nog altijd verboden

De resultaten die Ahold Delhaize gisteren de wereld instuurde, wonden er geen doekjes om: de groep boert goed maar blijft het moeilijk hebben in België. “De Nederlanders willen ingrijpen, maar één Antwerps winkeltje houdt de fusie van Albert Heijn en Delhaize tegen”, schrijft De Standaard. Dat ‘winkeltje’ blijkt een kleine vestiging van Albert Heijn te zijn op de Antwerpse Groenplaats.

 

“Eén jaar na de grote fusie van Ahold en Delhaize houdt één kleine winkel de effectieve fusie in België tegen. Ahold Delhaize slaagde niet in de verkoop ervan, waarop de BMA (de Belgische concurrentiewaakhond, nvdr.) het verkoopproces aan een trustee toevertrouwde. Maar ook die raakt niet van de winkel af. Ahold Delhaize hoopt op een oplossing via gesprekken met de BMA”, aldus de krant. De Nederlands-Belgische distributiereus zou in theorie een wijziging van de fusievoorwaarden kunnen vragen aan de BMA en alternatieve pistes suggereren om de fusie alsnog definitief rond te krijgen.

 

Volgens een insider zou Delhaize organisatorisch flink wat kunnen opsteken van Albert Heijn, dat in ons land een goed parcours rijdt. Maar voorlopig kan en mag dat dus niet: “Het organisatorisch ineenschuiven van Albert Heijn en Delhaize is in België verboden zolang niet alle winkels die van de Belgische mededingingsautoriteit (de BMA) moeten verkocht worden, een andere eigenaar hebben gekregen. Daardoor heeft Ahold Delhaize in België nog twee aparte directiecomités met elk een eigen commercieel beleid.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.