“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

De fusie van Albert Heijn en Delhaize is in België nog altijd niet afgerond. De oorzaak: één Antwerpse winkel raakt maar niet verkocht, zo schrijft De Standaard. En dat één jaar nadat de fusie op groepsniveau beklonken werd.

Samenwerking nog altijd verboden

De resultaten die Ahold Delhaize gisteren de wereld instuurde, wonden er geen doekjes om: de groep boert goed maar blijft het moeilijk hebben in België. “De Nederlanders willen ingrijpen, maar één Antwerps winkeltje houdt de fusie van Albert Heijn en Delhaize tegen”, schrijft De Standaard. Dat ‘winkeltje’ blijkt een kleine vestiging van Albert Heijn te zijn op de Antwerpse Groenplaats.

 

“Eén jaar na de grote fusie van Ahold en Delhaize houdt één kleine winkel de effectieve fusie in België tegen. Ahold Delhaize slaagde niet in de verkoop ervan, waarop de BMA (de Belgische concurrentiewaakhond, nvdr.) het verkoopproces aan een trustee toevertrouwde. Maar ook die raakt niet van de winkel af. Ahold Delhaize hoopt op een oplossing via gesprekken met de BMA”, aldus de krant. De Nederlands-Belgische distributiereus zou in theorie een wijziging van de fusievoorwaarden kunnen vragen aan de BMA en alternatieve pistes suggereren om de fusie alsnog definitief rond te krijgen.

 

Volgens een insider zou Delhaize organisatorisch flink wat kunnen opsteken van Albert Heijn, dat in ons land een goed parcours rijdt. Maar voorlopig kan en mag dat dus niet: “Het organisatorisch ineenschuiven van Albert Heijn en Delhaize is in België verboden zolang niet alle winkels die van de Belgische mededingingsautoriteit (de BMA) moeten verkocht worden, een andere eigenaar hebben gekregen. Daardoor heeft Ahold Delhaize in België nog twee aparte directiecomités met elk een eigen commercieel beleid.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Back to top