“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

De fusie van Albert Heijn en Delhaize is in België nog altijd niet afgerond. De oorzaak: één Antwerpse winkel raakt maar niet verkocht, zo schrijft De Standaard. En dat één jaar nadat de fusie op groepsniveau beklonken werd.

Samenwerking nog altijd verboden

De resultaten die Ahold Delhaize gisteren de wereld instuurde, wonden er geen doekjes om: de groep boert goed maar blijft het moeilijk hebben in België. “De Nederlanders willen ingrijpen, maar één Antwerps winkeltje houdt de fusie van Albert Heijn en Delhaize tegen”, schrijft De Standaard. Dat ‘winkeltje’ blijkt een kleine vestiging van Albert Heijn te zijn op de Antwerpse Groenplaats.

 

“Eén jaar na de grote fusie van Ahold en Delhaize houdt één kleine winkel de effectieve fusie in België tegen. Ahold Delhaize slaagde niet in de verkoop ervan, waarop de BMA (de Belgische concurrentiewaakhond, nvdr.) het verkoopproces aan een trustee toevertrouwde. Maar ook die raakt niet van de winkel af. Ahold Delhaize hoopt op een oplossing via gesprekken met de BMA”, aldus de krant. De Nederlands-Belgische distributiereus zou in theorie een wijziging van de fusievoorwaarden kunnen vragen aan de BMA en alternatieve pistes suggereren om de fusie alsnog definitief rond te krijgen.

 

Volgens een insider zou Delhaize organisatorisch flink wat kunnen opsteken van Albert Heijn, dat in ons land een goed parcours rijdt. Maar voorlopig kan en mag dat dus niet: “Het organisatorisch ineenschuiven van Albert Heijn en Delhaize is in België verboden zolang niet alle winkels die van de Belgische mededingingsautoriteit (de BMA) moeten verkocht worden, een andere eigenaar hebben gekregen. Daardoor heeft Ahold Delhaize in België nog twee aparte directiecomités met elk een eigen commercieel beleid.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Prinsen Food Group neemt Duitse concurrent over

17/08/2017

De Nederlandse Prinsen Food Group, die voornamelijk voeding in poedervorm produceert, heeft het Duitse Gustav Berning overgenomen. Dat is een van de grootste producenten van voedingsrepen in Europa.

Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Picnic bouwt nieuw distributiecentrum in Utrecht

15/08/2017

Websupermarkt Picnic start met de bouw van een nieuw distributiecentrum op industrieterrein lage Weide in Utrecht. Dat moet een aanzet geven naar verdere landelijke uitbreiding.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Back to top