“E-commerce? Europese foodretailers zitten te slapen!” | RetailDetail

“E-commerce? Europese foodretailers zitten te slapen!”

“E-commerce? Europese foodretailers zitten te slapen!”

Voorlopig blijft e-commerce een marginale factor in FMCG. Maar kan dat zo blijven? We stelden de vraag aan Jean-Jacques Vandenheede, Retail Insights Director Europe bij The Nielsen Company én spreker op de RetailDetail Night.

 

Halfslachtig


Onze gesprekspartner twijfelt niet: “Als je kijkt naar de evoluties in andere sectoren, dan kan het niet anders of ook voeding gaat de impact van e-commerce voelen. De vraag is: waarom staan we vandaag nog niet verder?” 


De halfslachtige manier waarop foodretailers vandaag hun onlineactiviteiten ontwikkelen, vormen de belangrijkste reden voor deze achterstand, meent hij. “Als Jeff Bezos in 1994 was begonnen met hetzelfde assortiment als boekketen Borders, aan dezelfde prijzen, met het idee dat convenience het verschil wel zou maken, dan hadden we van Amazon nooit gehoord en was Borders niet failliet gegaan. Maar zo is het niet verlopen. Op zijn eerste website verkocht Amazon meer dan één miljoen titels aan consistent lagere prijzen.”

 

Echt innoveren


Daar kan de foodwereld wat van leren, vindt Jean-Jacques Vandenheede. Om online te winnen zal je écht moeten innoveren, en niet zomaar hetzelfde assortiment aanbieden tegen dezelfde prijzen. “Supermarkten bouwen vandaag hun e-commerce activiteiten bovenop hun bestaande businessmodel, en elke online verkoop kost hen meer dan wanneer een consument naar de winkel komt om boodschappen te doen. Daar zit dus weinig muziek in. Om online te slagen, moet je je businessmodel veranderen.”


Een illustratie? “Als kind was ik onderdeel van de supply chain van mijn moeder. Als ze iets nodig had, dan stuurde ze me op m’n fietsje naar de kruidenier op de hoek, enkele honderden meters van onze deur. Op zaterdag ging ze betalen. Dat duurde tot ze switchte naar de supermarkt. Die bood een wezenlijk voordeel in assortiment, prijs en convenience. Dat zijn de drie fundamentele elementen waarmee je het verschil kunt maken.” 


Food online zal een ruimer of beter assortiment moeten bieden, aan voordelige prijzen en vlot geleverd of afgehaald. Een turnaround is mogelijk. “Het supermarktmodel heeft destijds de traditionele groothandelaar gesupprimeerd. Een aantal van die grossiers zijn wel goeie supermarktspelers geworden. Bedrijven als Colruyt en Delhaize bleven kleine winkeliers beleveren tot dat niet meer rendabel was. Het oude model doofde uit. Op dezelfde manier moeten foodretailers nu een nieuwe business opbouwen naast de bestaande. Ze hebben alle elementen in huis, maar moeten die nieuwe business wel anders aanpakken.”

 

De hete adem van Amazon


In Europa lijken retailers de hoogdringendheid nog niet te beseffen. In de VS zien we dat Walmart wél alert reageert. De retailer investeert volop in e-commerce distributiecentra, in robotisering, in afhaalpunten… “Walmart heeft begrepen dat het vijf voor twaalf is. Het bedrijf voelt de hete adem van Amazon in de nek. Daarom hebben ze recent wel drie miljard dollar betaald voor e-commerce startup Jet.com. Intussen zitten de Europese retailers te slapen. Ik vergelijk ze graag met Nokia dat in 2007 een betere telefoon wilde ontwikkelen, terwijl telefonie voor Steve Jobs in het concept van de iPhone maar een bijkomende functie was.”


De veel gehoorde kritiek dat Amazon geen winstgevend zakenmodel heeft, veegt Vandenheede van tafel. “Vergis u niet in Amazon: dat bedrijf is zeer winstgevend, maar ze gebruiken hun winst om in verdere groei te investeren, en keren dus geen dividenden uit. De aandeelhouders gaan daarin mee. De komende vijf jaar gaan we de slag om India meemaken: Amazon versus Alibaba… Die veldslag is nu volop begonnen. Daarna komt Europa aan de beurt. Zullen tegen die tijd Europese retailers klaar zijn voor de strijd? Een groep als Ahold Delhaize heeft nu wel bol.com in handen, maar daarmee bereiken ze nog onvoldoende schaalgrootte.” 

 

Hoe supermarkten dan wél de e-commerce uitdagingen kunnen aanpakken? Dat vertelt Jean-Jacques Vandenheede op 8 december, op het Future of Food seminar van RetailDetail, in de aanloop naar de RetailDetail Night. Schrijf je nu in om dit event niet te missen

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.