“Echte prijs van vlees” is tot 50% hoger dan supermarktprijs | RetailDetail

“Echte prijs van vlees” is tot 50% hoger dan supermarktprijs

“Echte prijs van vlees” is tot 50% hoger dan supermarktprijs
Foto: Shutterstock

De maatschappelijke kost van vlees is tot 50% hoger dan de prijs die consumenten er nu voor betalen, blijkt uit een studie. Of toch als je ook de schade aan het milieu, het klimaat, diergezondheid en de biodiversiteit mee in rekening zou nemen.

 

Varkensvlees kost eigenlijk 53% meer

De echte prijs van vlees is veel hoger dan de consumentenprijs in de supermarkten vandaag, meent milieuadviesbureau CE Delft. Bij de productie van vlees wordt schade berokkend aan het milieu, het klimaat, diergezondheid en de biodiversiteit: van dat alles worden de kosten op dit moment echter niet doorgerekend in de verkoopprijs. 

 

Ook de kosten die de overheid nog eens aan subsidies voor de sector en voor de bestrijding van ziektes heeft, horen volgens het adviesbureau mee in het kostenplaatje opgenomen te worden. Na een herberekening met al die factoren in acht genomen, wordt varkensvlees liefst 53% duurder, kippenvlees 26% en rundvlees gemiddeld 40%. Vooral de luchtkwaliteit, of toch in onderzoeksgebied Nederland, lijdt onder de gevolgen van de vleesproductie, beweert het rapport “De Echte Prijs van Vlees”: de dierlijke mest vervuilt water en lucht met fosfaat en ammoniak. De totale jaarlijkse schade door vleesconsumptie raamt het adviesbureau op 4,5 miljard euro.

 

Milieuprijzen voor 2500 stoffen, ook mest

Die kostenraming kon het maken doordat CE Delft vorig jaar voor het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Milieu een Handboek Milieuprijzen heeft opgesteld. Voor meer dan 2500 stoffen zijn daarin de milieuprijzen – de schade van emissies aan de menselijke gezondheid, ecosystemen en gebouwen of materialen uitgedrukt in euro per kilo emissie – bepaald. 

 

In het geval van de vleesconsumptie wijst het bureau er echter op dat het nog niet alle factoren kon meetellen: schadelijke effecten zoals antibioticaresistentie, verdroging, dierenwelzijn en op de gezondheid van mensen zijn niet meegerekend. De eigenlijke kostprijs van vlees kan dus nog hoger liggen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.