“Ferrero dicht bij overname Amerikaanse chocoladetak Nestlé”

“Ferrero dicht bij overname Amerikaanse chocoladetak Nestlé”

“Ferrero dicht bij overname Amerikaanse chocoladetak Nestlé”
Shutterstock

Er is een deal in de maak tussen het Italiaanse Ferrero en het Zwitserse Nestlé over de Amerikaanse chocoladeactiviteiten van die laatste. De producent van o.a. Nutella en Tictac zou 2,8 miljard dollar betalen voor merken als Butterfinger en Baby Ruth.

 

Dalende vraag naar suikerhoudende producten

Nestlé, onder meer bekend van KitKat, had in juni vorig jaar al laten weten dat het “opties bekeek” voor zijn Amerikaanse chocoladetak. In december liet topman Mark Schneider verstaan een verkoop van de afdeling te verwachten in het eerste kwartaal van 2018. Nestlé wil de komende jaren meer gaan focussen op koffie (Nescafé, Nespresso) en dierenvoeding, nu de vraag naar suikerhoudende voeding wereldwijd terugloopt.

 

Volgens financieel persbureau Bloomberg zou Ferrero de nieuwe eigenaar worden. De Italianen zouden omgerekend 2,34 miljard euro op tafel leggen voor de Amerikaanse chocoladeactiviteiten, die in 2016 nog een omzet van 900 miljoen Zwitserse frank (zowat 830 miljoen euro) realiseerden.

 

Eind 2017 verraste Ferrero al met het nieuws dat de groep het Amerikaanse Ferrara Candy overnam, de maker van Brach’s, Trolli en Lemonhead. Door die overname steeg het marktaandeel van de Italianen tot 4,8%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.