“Ferrero dicht bij overname Amerikaanse chocoladetak Nestlé”

“Ferrero dicht bij overname Amerikaanse chocoladetak Nestlé”
Shutterstock

Er is een deal in de maak tussen het Italiaanse Ferrero en het Zwitserse Nestlé over de Amerikaanse chocoladeactiviteiten van die laatste. De producent van o.a. Nutella en Tictac zou 2,8 miljard dollar betalen voor merken als Butterfinger en Baby Ruth.

 

Dalende vraag naar suikerhoudende producten

Nestlé, onder meer bekend van KitKat, had in juni vorig jaar al laten weten dat het “opties bekeek” voor zijn Amerikaanse chocoladetak. In december liet topman Mark Schneider verstaan een verkoop van de afdeling te verwachten in het eerste kwartaal van 2018. Nestlé wil de komende jaren meer gaan focussen op koffie (Nescafé, Nespresso) en dierenvoeding, nu de vraag naar suikerhoudende voeding wereldwijd terugloopt.

 

Volgens financieel persbureau Bloomberg zou Ferrero de nieuwe eigenaar worden. De Italianen zouden omgerekend 2,34 miljard euro op tafel leggen voor de Amerikaanse chocoladeactiviteiten, die in 2016 nog een omzet van 900 miljoen Zwitserse frank (zowat 830 miljoen euro) realiseerden.

 

Eind 2017 verraste Ferrero al met het nieuws dat de groep het Amerikaanse Ferrara Candy overnam, de maker van Brach’s, Trolli en Lemonhead. Door die overname steeg het marktaandeel van de Italianen tot 4,8%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Back to top