“Gastro-nationalisme bedreigt onze voedingsindustrie” | RetailDetail

“Gastro-nationalisme bedreigt onze voedingsindustrie”

“Gastro-nationalisme bedreigt onze voedingsindustrie”
Food.be

De export van Belgische voedingsproducten boomt, maar nauwelijks verdoken protectionistische maatregelen vormen een bedreiging. Intussen wegen grensaankopen en prijsdruk op de binnenlandse omzet, zegt sectorfederatie Fevia.

Protectionisme in Europa

Dankzij een groeiende export heeft de Belgische voedingsindustrie een sterk 2016 achter de rug, blijkt uit het economisch jaarverslag van Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie. De omzet steeg met 2,9%, het investeringsniveau bevindt zich op recordhoogte, de tewerkstelling nam toe met 0,7% en de uitvoer groeide met 4,3%. 

 

Vooral de verre export wint aan belang: die naar de Verenigde Staten noteerde een groei met 14%, China heeft intussen Japan voorbijgestoken en een recente missie naar Zuid-Korea is succesvol gebleken. Maar de uitdagingen zijn groot, waarschuwt algemeen directeur Chris Moris. Nieuwe handelsbarrières en ‘gastro-nationalisme’ zijn namelijk belangrijke bedreigingen voor de groei van de voedingsindustrie. 

 

De brexit en de daling van het pond deden de export (in waarde) naar het Verenigd Koninkrijk al met 1,7% dalen. “En dat is onze vierde exportmarkt, goed voor 2,2 miljard.” De verplichte oorsprongsetikettering in Frankrijk deed de export van zuivelproducten (in volume) met 17,1% dalen in het 2de semester van 2016 en landen als Italië en Portugal lijken het Franse voorbeeld te willen volgen. “De EU moet ingrijpen”, vindt Moris. Tegelijkertijd blijft de Ruslandboycot aanslepen en staat de nieuwe Amerikaanse President Trump op zijn minst kritisch voor vrijhandel.

 

Toenemende prijsdruk

Ook op de thuismarkt loopt het moeilijk: voor het eerst sinds crisisjaar 2009 daalde de omzet in België, met 1,7%. Die terugval is deels te wijten aan toenemende grensaankopen. Onze voedingsindustrie kampt immers met een prijshandicap als gevolg van loonkosten, taksen en heffingen. De consument trekt zijn conclusies. 

 

Vooral de aankopen in Frankrijk zijn sterk gestegen: +295% sinds 2008. We hebben voor een stuk te maken met een verschuiving, want de aankopen over de Nederlandse grens dalen licht na 2012. Het toenemend belang van e-commerce kan hiermee te maken hebben. Misschien speelt ook de komst van Albert Heijn een rol. 

 

Een tweede oorzaak van de omzetdaling is de toegenomen prijsconcurrentie op de Belgische markt als gevolg van consolidatie. Retailers pakken graag uit met het feit dat ze veel Belgische producten verkopen, maar in de praktijk is het voor de vele KMO’s in de sector moeilijk onderhandelen met de grote ketens, die steeds lagere prijzen afdwingen. 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.