“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig” | RetailDetail

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”
Foto: Shutterstock

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

 

Retourstromen te complex en duur

Uit het onderzoek ‘Empty Logistics’, in samenwerking met onder meer de Belgische brouwers, Coca-Cola en retailers Delhaize en Colruyt, blijkt dat er nood is aan standaardisatie van het statiegeldsysteem. Statiegeld is een goed systeem om herbruikbare flessen terug bij de producent te krijgen, klinkt het, maar omdat er steeds vaker unieke types flesjes en bakken op de markt komen, worden de retourstromen complex en duur.


De sortering van de flessen is het grootste pijnpunt. Vooral verkooppunten hebben veel hieraan veel werk door de vele verschillende soorten flessen en bakken, met bijhorende tarieven. Zeker speciaalbieren hebben vaak afwijkende flesjes. “Standaardisatie zou nochtans de logistieke kosten sterk kunnen doen dalen”, zegt Eva Gezels, projectleider VIL.


Vandaag gebeuren bij de sortering ook regelmatig fouten, waardoor producenten gemiddeld 2 tot 3% van de teruggebrachte leeggoedflessen niet meer kunnen gebruiken. Toch zien de acht bedrijven en verenigingen die meewerkten aan de studie geen draagvlak voor een derde partij die als centrale dienstverlener tussen de producent en de retailer in zou komen te staan.

 

Wettelijk kader moet orde scheppen

Wel willen ze een eenvoudiger statiegeldsysteem. “Belastingen en accijnzen duwen producten richting herbruikbare verpakkingen maar houden geen rekening met standaardisatie. Een reductie van het aantal types flessen en het aantal statiegeldtarieven kan de logistieke flow van leeggoed een stuk overzichtelijker en efficiënter maken”, redeneert het VIL.


“De retour van een herbruikbare fles met statiegeld is op papier zeer simpel, maar in de realiteit zit er een complex systeem achter waarbij diverse spelers zijn betrokken”, beklemtoont Gilles Vandorpe, directeur van de federatie van drankenhandelaars FEBED.


De federatie vraagt dan ook een wettelijk kader dat orde schept in de statiegeldtarieven op herbruikbare verpakkingen. Nu is het immers een vrijwillig systeem, waarbij iedere partij zelf de waarborg voor zijn leeggoed mag bepalen. Vorig jaar bleek dat twee derde van de drankenhandelaars in de voorbije jaren extra personeel in dienst namen om alle leeggoed verwerkt te krijgen.

 

Drie tarieven voor drie maten

Concreet stelt het innovatieplatform voor om het statiegeld op flessen met een inhoud kleiner dan 37,5 cl tot 10 eurocent te laten zakken. Voor flessen van 37,5 cl en groter wordt het tarief dan 20 eurocent en 50 eurocent voor alle andere speciale flessen. 


Voor bakken met 6, 12 of 24 flessen stelt het VIL een tarief van 2,1 euro voor. Bakken met een ander aantal flessen zouden dan 3,5 euro statiegeld krijgen. Op andere “speciale bakken die wegens hun kostprijs niet onder de eerste of tweede categorie kunnen vallen” kan dan 4,6 euro statiegeld gelden.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.