“Onderzoek naar impact fusie Delhaize-Ahold op Belgische markt nodig” | RetailDetail

“Onderzoek naar impact fusie Delhaize-Ahold op Belgische markt nodig”

“Onderzoek naar impact fusie Delhaize-Ahold op Belgische markt nodig”

De Belgische minister van Consumentenzaken Kris Peeters wil dat de Belgische Mededingingsautoriteit de fusie tussen Ahold en Delhaize van naderbij bekijkt. Volgens hem kan die fusie de concurrentie op de Belgische markt aantasten.

"Geen pan-Europese impact"

"Het samengaan van Delhaize en Ahold kan de concurrentie beïnvloeden specifiek op de Belgische interne markt, en heeft niet meteen een pan-Europese impact. Daarom is het van belang de impact ervan op de Belgische markt in het bijzonder te laten onderzoeken door de Belgische Mededingingsautoriteit", zegt Peeters in een brief aan de Europese Commissie, zo schrijft de Belgische zakenkrant De Tijd.

 

Momenteel bekijkt de Europese Commissie immers wie de gevolgen van de fusie moet nagaan. Ahold en Delhaize komen in vrijwel nergens rechtstreeks met elkaar in concurrentie, behalve in België. Delhaize heeft in zijn thuisland immers honderden winkels, maar inmiddels heeft ook Ahold met Albert Heijn al meer dan dertig filialen in België. Naar alle verwachting zal de Europese Commissie dan ook de Belgische Mededingingsautoriteit aanduiden om de zaak te onderzoeken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.