Analist: “Sligro moet supermarkten verkopen” | RetailDetail

“Sligro moet supermarkten verkopen”

“Sligro moet supermarkten verkopen”

Volgens analist Patrick Roquas moet Sligro Food Group zijn Emté-supermarkten van de hand doen. Die presteren slechter dan de rest van de groep en het afstoten van de supermarkten zou volgens Roquas in goede aarde vallen bij de beleggers.

Stijging autonome groei zonder Emté

Roquas stelt bovendien dat het nu het gepaste moment is om Emté aan een andere partij te verkopen: Sligro moet immers heel wat investeringen doen in de vernieuwing van de winkels. Als Sligro besluit om de supermarktketen van de hand te doen, dan zou volgens zijn bureau Kepler Chevreux de autonome groei van Sligro met 1,5% groeien, terwijl ook het bedrijf meer waard zal zijn.

 

Sligro stelt echter dat het niet van plan is om de 130 supermarkten van Emté te verkopen. Volgens de groep zijn die van belang voor de volledige prestaties van het bedrijf. Bij Sligro wordt er momenteel hard werk gemaakt van het concept Emté 3.0, dat ervoor moet zorgen dat de prestaties van de keten opnieuw de hoogte in gaan. Uit de voorbije financiële cijfers blijkt immers dat Emté nog steeds drukt op de resultaten van de groep.

 

Daarnaast heeft het ook plannen om in 2017 een eerste vestiging te openen in België. De winkel in Antwerpen wordt een combinatie van een distributiecentrum en een groothandel en moet de aanzet zijn tot meerdere vestigingen in België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.