Analist: “Sligro moet supermarkten verkopen” | RetailDetail

“Sligro moet supermarkten verkopen”

“Sligro moet supermarkten verkopen”

Volgens analist Patrick Roquas moet Sligro Food Group zijn Emté-supermarkten van de hand doen. Die presteren slechter dan de rest van de groep en het afstoten van de supermarkten zou volgens Roquas in goede aarde vallen bij de beleggers.

Stijging autonome groei zonder Emté

Roquas stelt bovendien dat het nu het gepaste moment is om Emté aan een andere partij te verkopen: Sligro moet immers heel wat investeringen doen in de vernieuwing van de winkels. Als Sligro besluit om de supermarktketen van de hand te doen, dan zou volgens zijn bureau Kepler Chevreux de autonome groei van Sligro met 1,5% groeien, terwijl ook het bedrijf meer waard zal zijn.

 

Sligro stelt echter dat het niet van plan is om de 130 supermarkten van Emté te verkopen. Volgens de groep zijn die van belang voor de volledige prestaties van het bedrijf. Bij Sligro wordt er momenteel hard werk gemaakt van het concept Emté 3.0, dat ervoor moet zorgen dat de prestaties van de keten opnieuw de hoogte in gaan. Uit de voorbije financiële cijfers blijkt immers dat Emté nog steeds drukt op de resultaten van de groep.

 

Daarnaast heeft het ook plannen om in 2017 een eerste vestiging te openen in België. De winkel in Antwerpen wordt een combinatie van een distributiecentrum en een groothandel en moet de aanzet zijn tot meerdere vestigingen in België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.