“Supermarkt kan niet zonder vegetarisch aanbod” | RetailDetail

“Supermarkt kan niet zonder vegetarisch aanbod”

“Supermarkt kan niet zonder vegetarisch aanbod”
RetailDetail Food

Tot voor kort stelde het vegetarisch aanbod in de supermarkt niet zo veel voor, maar recent groeit het segment razendsnel en het verkoopt ontzettend goed. Het aanbod verbreedt en de omzetstijging is opvallend.

Variatie

Supermarkten zijn klaar voor ‘Dagen zonder vlees’: die opwaartse trend is ook Bart Formesyn, uitbater van een Carrefour Market in Assebroek, niet ontgaan. "Tot voor kort waren wel merken in het segment aanwezig, maar ons eigen merk was niet vertegenwoordigd. Carrefour heeft nu echter actie ondernomen en qua positionering voor de klant is dat gunstig."

 

Nochtans is veggie ook geen absolute garantie voor succes, zo blijkt uit een reactie van Olivier De Mol van de AD Delhaizes in Sint-Truiden en Koersel. "Ooit hebben we insectenpasta en -burgers gehad, maar dat liep toch niet zo vlot... Er worden veel nieuwigheden geprobeerd en niet alles marcheert even goed," zo stelt hij vast.

 

Variatie is belangrijk voor de mensen die naar vegetarisch op zoek zijn: "Je hebt in elk geval de vleesvervangers, die je in de pan doet zoals vlees," vertelt Dirk Claeys van de Spar in Drongen, "maar ook zaken als tofu, en daar moet je toch al bewust voor kiezen, want je moet weten wat je er in de keuken mee aan moet."

 

Kwaliteit

Dirk Maes van de Alvo in Kieldrecht ziet kwalitatief veel beterschap. "Ik heb natuurlijk al wel eens vegetarisch geproefd, op een barbecue of zo, en het valt qua smaak aardig mee. Vroeger was het een soort straf om vegetariër te zijn, maar dat is al lang niet meer waar." De producten worden beter en beter van kwaliteit en smaak, zo blijkt.

 

Toch oppassen wat je in de rekken legt, zegt De Mol. "Nu is er weer een product op basis van rode biet. Dat is gezond en het steekt mooi rood af, maar na de eerste opleving kent het nu toch wel een zekere terugval." Mag het toch wat meer zijn? Ja, zegt Formseyn: "In de kerstperiode kregen we wat vraag naar specifiek vegetarisch aanbod voor die periode."

 

Wie is fan?

Als supermarkt kun je niet meer zonder, zoveel is zeker. Is de koper de beter geïnformeerde of geëngageerde consument? "Dat weet ik niet," zegt De Mol, "een 'alternatief' of 'groen' profiel zie ik onder de kopers niet echt. Allerlei profielen kopen vegetarisch: uit overtuiging of uit gezondheidsoverweging, jong en oud..."

 

Claeys vermoedt dan weer wél dat de niche zich vooral richt tot een stadspubliek van young urban professionals: "Vooruitstrevende types die er vanuit een ideologisch standpunt voor kiezen. Zelf eet ik geregeld vegetarisch, op restaurant en ook thuis. Ik ben er nieuwsgierig naar en sta er ook voor open, maar mijn markt is en blijft toch het vlees."

 

Mensen eten minder alle dagen vlees en zoeken alternatieven, zo simpel is het volgens Formesyn. "Vooral bij jongeren slaat het vegetarisch aanbod vlot aan, maar ook bij ouderen begint het erin te komen. Het is vlug klaar en het smaakt niet slecht. Zelfs onze beenhouwer, die geboren is voor het vlees, is voor de vegetarische familie gevallen!"

 

Net écht!

Mensen die het niet moeten hebben, omdat ze de bereidingen slap en flauw vinden, of omdat ze niet aantrekkelijk ogen, worden soms wel verrast als ze op een barbecue eens 'per ongeluk', zonder het te weten, een veggie braadworst eten. Ze staan er dan soms van versteld hoe 'echt' de 'namaak' bij de realiteit aansluit.

 

"Zelf zou ik een vegetarische maaltijd met smaak opeten, maar ik ga mijn eetpatroon er niet helemaal voor omgooien," besluit Formesyn. "Ik ga het alleszins niet uit de weg, ter afwisseling met eens een dag vlees, een dag alleen groenten en zo meer... Het smaakt ook lang niet slecht. Waarom dus niet?" 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.