ABN Amro: “Vleesvervangers veroveren de foodmarkt”

“Vleesvervangers veroveren de foodmarkt”

“Vleesvervangers veroveren de foodmarkt”
Shutterstock

In zijn nieuwe sectorprognose voorspelt ABN Amro dat de recente vleesschandalen een verregaande impact zullen hebben op ons eetgedrag. Zowel groenten als vis en vooral vleesvervangers winnen nu al terrein, ook bij de grote vleesproducenten zelf.

 

Vleesvervangers in opmars

De Nederlandse consument laat zich steeds meer laat leiden door ecologische en gezondheidsgerelateerde motieven in zijn voedingskeuzes, stelt de bank vast. Onrustwekkende berichten over fraude en dierenmishandeling in de vleessector zorgen voor een verschuiving van dierlijke naar plantaardige eiwitten, en dat creëert kansen voor de groente- en vissector, maar vooral voor de markt van vleesvervangers.

 

Die verschuiving is al enkele jaren aan de gang: het marktaandeel van vleesvervangers is de afgelopen vijf jaar gegroeid met 12% in Nederland en zal de komende jaren nog versneld aan belang winnen, met een voorspelde groei van 6% in 2018 en 8% in 2019. Ook grote vleesproducenten springen inmiddels op de kar en “investeren sterk in vernieuwende producten, die qua smaak en structuur de concurrentie met vlees aankunnen,” meent Nadia Menkveld, ABN Amro-econoom voor de foodsector. In België bedroeg het aandeel van vleesvervangers in 2017 slechts 1%, maar binnen de groep van bioproducten nemen deze producten wel het grootste marktaandeel (26%) in.

 

Groei dankzij export

Volgens ABN Amro zullen ook groenten en vis dit en volgend jaar aan belang winnen in het voedingspatroon van de Nederlander. Dat is goed nieuws voor de producenten, al wijst het sectorrapport ook op de uitdagingen die beide sectoren moeten aanpakken: in het geval van de Aardappelen-, Groente- en Fruitsector (AGF) gaat het om voedselverspilling, terwijl de vissector kampt met vraagstukken rond dierenwelzijn. 

 

“Het verdoofd fileren van vis is een opkomende trend die de vissector nog meer moet omarmen om niet in het zelfde straatje als de vleessector te belanden,” aldus Menkveld, die desondanks een flinke omzetgroei verwacht voor de vissector, mede dankzij de toenemende vraag naar vis in Zuid-Europa: “De uitvoer naar Portugal steeg in 2017 met 40%, naar Italië met 11% en naar Frankrijk met 15%.” Ook voor 2018 voorspelt ABN Amro een toename van de consumptie, en dus van de afzetvolumes, van vis. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.