“Voor snacks geldt: zien is kopen, en kopen is consumeren” (Yannick Engelen, Mondelez) | RetailDetail

“Voor snacks geldt: zien is kopen, en kopen is consumeren” (Yannick Engelen, Mondelez)

“Voor snacks geldt: zien is kopen, en kopen is consumeren” (Yannick Engelen, Mondelez)
Het chocoladeschap in Carrefour Zemst (Foto Mondelez)

In impulscategorieën als koekjes en snacks komt duurzame groei niet zozeer van promoties, wel van een intelligente trademarketing-aanpak waarbij fabrikant en retailer de prioriteiten juist zetten, meent marktleider Mondelez.

 

Taart groter maken

“Snacks zijn een groeiende categorie, en onze verwachting is dat die groei in België de komende jaren nog gaat versnellen,” zegt categoriebusinessdevelopmentmanager Yannick Engelen. “We zijn actief in sterk impulsgedreven categorieën als koekjes, chocolade en kauwgom. De consumptie is elastisch in deze categorieën: zien is kopen, en kopen is consumeren. De grote uitdaging is om die categorieën verder te laten groeien voor onze klanten. We willen samen met onze retailpartners de taart groter maken. Dat is een verantwoordelijkheid die Mondelez als marktleider moet opnemen”, meent de fabrikant van merken als Milka, Côte d’Or, LU, Oreo, Stimorol of Philadelphia.

 

Hoe maak je impulscategorieën tot een succes op het verkooppunt? Promoties ziet de fabrikant niet langer als een duurzame groeimotor. “Er is op dat vlak heel wat veranderd tegenover pakweg vijf jaar geleden. Duurzame groei komt voor ons eerder van een trademarketing-aanpak: de afdeling is gegroeid en het belang ervan neemt toe in onze beslissingsprocessen. Mondelez investeert sterk in het opvolgen van trends in shoppergedrag via kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Daarop trachten we dan in te spelen op het moment van de aankoop. Hoe moet de ideale winkel eruit zien, het rayon, de tweede plaatsingen, de verschillende 'touchpoints'? De uitvoering is enorm belangrijk in impulscategorieën. We zetten ook in op slimmere manieren om promoties te voeren.”

 

Bereidheid tot samenwerken

Belangrijk in de samenwerking tussen fabrikanten en retailers is vooral dat de neuzen in dezelfde richting staan en dat de handelspartners gelijklopende prioriteiten leggen voor de categorie. “Als de retailer binnen je categorie een prioriteit maakt van groei, dan kan je echt wel mooie resultaten boeken. Openheid en bereidheid tot samenwerken zijn essentieel.”

 

Of de digitalisering een impact heeft? “Inzake e-commerce zijn impulscategorieën vaak onderontwikkeld, vergeleken met meer geplande categorieën, maar dat hoeft daarom in de toekomst niet zo te blijven. We willen nu al de basis goed krijgen, want de komende jaren zal online zeker belangrijker worden. Hoe krijg je dat impulskarakter op een intelligente manier vertaald naar een online omgeving? Dat wordt een serieuze uitdaging voor morgen.”

 

Engelen vertelt meer over de trade marketing aanpak bij Mondelez op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co, dat plaatsvindt op 12 juni in Living Tomorrow in Vilvoorde. Het thema? "Winning at the moment of purchase". Meer informatie over het programma vind je hier. Bestel snel tickets, want het aantal plaatsen is beperkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.