10 procent groenten en fruit te lelijk voor de winkel | RetailDetail

10% groenten en fruit te lelijk voor de winkel

10% groenten en fruit te lelijk voor de winkel

Vlaamse boeren krijgen ongeveer 10% van hun groenten en fruit niet verkocht, omdat ze niet voldoen aan de visuele eisen van de Europese Unie. Het gaat daarbij over producten die bijvoorbeeld te klein of te krom zijn.

120.000 ton

Daardoor moeten ze elk jaar maar liefst 120.000 ton aan eetbare fruit en groenten weggooien, omdat ze niet de weg naar de winkel vinden. Dat blijkt uit een studie van het departement Landbouw en Visserij van de Vlaamse overheid. De eisen van de Europese Unie zijn dan ook bijzonder streng: zo moeten appels in één verpakking allemaal even groot zijn, minstens 90 gram wegen en een diameter van minimaal zes centimer hebben. Ook bij een boel andere producten gelden gelijkaardige eisen.

 

Daardoor kunnen heel wat producten niet verkocht worden. Van de 300 ondervraagde boeren zegt 66% dat een deel van de oogst niet verkocht wordt vanwege esthetische redenen. Alles samen gaat het dus over tien procent van de totale oogst.

 

Tot 40 procent verlies

Bij sommige producten ligt dat gemiddelde trouwens nog een stuk hoger: zo voldoet 22% van de andijvie niet aan de eisen en ook één op vijf appels voldoet niet. Meer dan één op de twintig telers van andijvie, bloemkool, appels en spruiten zegt dat maar liefst 40% van hun oogst niet voldoet.

 

Niet al die groenten en fruit gaan volledig verloren: een deel wordt geschonken aan liefdadigheidsinstellingen, terwijl er ook heel wat wordt gebruikt voor veevoeder. Daarnaast beginnen ook supermarkten te beseffen dat lelijke groenten hun waarde kunnen hebben. Zo biedt Delhaize sinds vorig jaar in een aantal winkels al pakketten aan met "lelijke groenten".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.