10 procent groenten en fruit te lelijk voor de winkel | RetailDetail

10% groenten en fruit te lelijk voor de winkel

10% groenten en fruit te lelijk voor de winkel

Vlaamse boeren krijgen ongeveer 10% van hun groenten en fruit niet verkocht, omdat ze niet voldoen aan de visuele eisen van de Europese Unie. Het gaat daarbij over producten die bijvoorbeeld te klein of te krom zijn.

120.000 ton

Daardoor moeten ze elk jaar maar liefst 120.000 ton aan eetbare fruit en groenten weggooien, omdat ze niet de weg naar de winkel vinden. Dat blijkt uit een studie van het departement Landbouw en Visserij van de Vlaamse overheid. De eisen van de Europese Unie zijn dan ook bijzonder streng: zo moeten appels in één verpakking allemaal even groot zijn, minstens 90 gram wegen en een diameter van minimaal zes centimer hebben. Ook bij een boel andere producten gelden gelijkaardige eisen.

 

Daardoor kunnen heel wat producten niet verkocht worden. Van de 300 ondervraagde boeren zegt 66% dat een deel van de oogst niet verkocht wordt vanwege esthetische redenen. Alles samen gaat het dus over tien procent van de totale oogst.

 

Tot 40 procent verlies

Bij sommige producten ligt dat gemiddelde trouwens nog een stuk hoger: zo voldoet 22% van de andijvie niet aan de eisen en ook één op vijf appels voldoet niet. Meer dan één op de twintig telers van andijvie, bloemkool, appels en spruiten zegt dat maar liefst 40% van hun oogst niet voldoet.

 

Niet al die groenten en fruit gaan volledig verloren: een deel wordt geschonken aan liefdadigheidsinstellingen, terwijl er ook heel wat wordt gebruikt voor veevoeder. Daarnaast beginnen ook supermarkten te beseffen dat lelijke groenten hun waarde kunnen hebben. Zo biedt Delhaize sinds vorig jaar in een aantal winkels al pakketten aan met "lelijke groenten".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.