150 Nederlandse banen weg bij FrieslandCampina | RetailDetail

150 Nederlandse banen weg bij FrieslandCampina

150 Nederlandse banen weg bij FrieslandCampina
Wikimedia

De komende jaren verdwijnen er bij zuivelbedrijf FrieslandCampina ongeveer 150 Nederlanse banen. Bovendien is het niet uitgesloten dat er in de toekomst nog reorganisaties volgen, in binnen- en buitenland.

 

Focus op innovatie

Het nieuws is intern verspreid bij FrieslandCampina en werd ingekeken door het FD. Het zou voornamelijk gaan over functies op het hoofdkantoor in Amersfoort. Eind december raakte ook al bekend dat er 50 tot 65 banen verdwijnen bij productielocaties in Meppel en Bedum. In 2015 werden er zo ook al ongeveer 350 jobs geschrapt in Leeuwarden en Beilen. In Duitsland verdwijnen er dan weer 231 arbeidsplaatsen. Het zuivelbedrijf is daar al jaren verlieslatend, maar hoopt die trend binnen drie jaar om te keren.

 

De huidige reorganisatie bij FrieslandCampina maakt deel uit van de nieuwe strategie van het bedrijf, waarbij in augustus van vorig jaar al de frisdrankendivisie van de hand werd gedaan. Sinds 1 januari heeft het bedrijf met Hein Schumacher een nieuwe CEO, die na drie jaar Roelof Joosten opvolgde. Daarnaast werd de raad van bestuur sterk ingekrompen, van zes naar slechts twee personen.

 

FrieslandCampina wil binnen de nieuwe strategie voornamelijk focussen op innovatie en een efficiënter bedrijf worden dat sneller kan reageren op nieuwe marktontwikkelingen. Zo moet de winstgevendheid verder worden opgedreven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.