2017 was recordjaar voor Miko | RetailDetail

2017 was recordjaar voor Miko

2017 was recordjaar voor Miko
Miko

De koffie- en kunststoffengroep Miko heeft er naar eigen zeggen een recordjaar opzitten. Zo wist het ondanks een zware vergelijkingsbasis toch een omzetstijging te bewerkstelligen. Ook de winst maakte een kleine groei door.

 

Sterke prestatie koffiedivisie

De omzet van Miko steeg in 2017 met 7% naar bijna 205 miljoen euro. Dat er sprake is van een stijging is sterk, aangezien Miko in 2016 een groot eenmalig contract binnenhaalde in Indonesië en er dus sprake was van een zware vergelijkingsbasis, schrijft De Tijd. De bedrijfswinst steeg wel met slechts 1,7%: dat kwam omdat de winst in de kunststoffendivisie met 38% daalde, net vanwege dat grote contract in Indonesië. “Abstractie makend van het grote contract in Indonesië in 2016 zou de bedrijfswinst van de divisie met 26% zijn gestegen”, stelt Miko.

 

Bij de koffieafdeling steeg de omzet met 12% en de winst met maar liefst 71%. Die groei heeft het onder andere te danken aan sterke prestaties in Scandinavië, waar Miko in 2016 Smiling Faces overnam. De nettowinst voor de volledige groep steeg met 27% naar 11,3 miljoen euro, wat te danken was aan een belastinghervorming.

 

Dit jaar wordt er opnieuw 15 miljoen euro uitgetrokken voor nieuwe investeringen. Zo wil Miko in Polen de productiecapaciteit opvoeren. De voorbije zeven jaar investeerde Miko alles samen 150 mijloen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.