2017 was recordjaar voor Miko | RetailDetail

2017 was recordjaar voor Miko

2017 was recordjaar voor Miko
Miko

De koffie- en kunststoffengroep Miko heeft er naar eigen zeggen een recordjaar opzitten. Zo wist het ondanks een zware vergelijkingsbasis toch een omzetstijging te bewerkstelligen. Ook de winst maakte een kleine groei door.

 

Sterke prestatie koffiedivisie

De omzet van Miko steeg in 2017 met 7% naar bijna 205 miljoen euro. Dat er sprake is van een stijging is sterk, aangezien Miko in 2016 een groot eenmalig contract binnenhaalde in Indonesië en er dus sprake was van een zware vergelijkingsbasis, schrijft De Tijd. De bedrijfswinst steeg wel met slechts 1,7%: dat kwam omdat de winst in de kunststoffendivisie met 38% daalde, net vanwege dat grote contract in Indonesië. “Abstractie makend van het grote contract in Indonesië in 2016 zou de bedrijfswinst van de divisie met 26% zijn gestegen”, stelt Miko.

 

Bij de koffieafdeling steeg de omzet met 12% en de winst met maar liefst 71%. Die groei heeft het onder andere te danken aan sterke prestaties in Scandinavië, waar Miko in 2016 Smiling Faces overnam. De nettowinst voor de volledige groep steeg met 27% naar 11,3 miljoen euro, wat te danken was aan een belastinghervorming.

 

Dit jaar wordt er opnieuw 15 miljoen euro uitgetrokken voor nieuwe investeringen. Zo wil Miko in Polen de productiecapaciteit opvoeren. De voorbije zeven jaar investeerde Miko alles samen 150 mijloen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.