37 Colruyt-winkels schenken overschotten aan Voedselbanken | RetailDetail

37 Colruyt-winkels schenken overschotten aan Voedselbanken

37 Colruyt-winkels schenken overschotten aan Voedselbanken

Colruyt Group breidt zijn samenwerking met de Voedselbanken verder uit. Voorheen gingen de overschotten van 14 winkels rechtstreeks naar de organisatie, maar dat aantal wordt nu opgetrokken naar 37 filialen.

2 tot 3 ton per maand

Sinds het voorjaar van 2016 schenken veertien winkels al hun overschotten aan de Voedselbanken. Dat was in 2016 goed voor in totaal 443 ton voeding, oftewel twee tot drie ton voedselwaren per maand per winkel. “Met de feestdagen was er extra aandacht voor de zorg voor anderen en de voorzieningen voor minderbedeelden. Wij willen ons daar het hele jaar door voor inzetten. Door de samenwerking met de Voedselbanken uit te breiden, willen we ook nog meer inzetten op het beperken van voedselverlies”, aldus Françoise Decoster van de milieudienst bij Colruyt Group.

 

Colruyt werkt al sinds 1997 samen met Voedselbanken: elke week haalt de organisatie overschotten op van verschillende winkels in het logistieke centrum Dassenveld in Halle. Daarnaast wordt nu ook het lokale netwerk verder uitgebreid.

 

“De manier waarop we met Colruyt Group samenwerken is voor ons een voorbeeld van hoe we het ook met onze andere partners willen aanpakken. Zo staan de voedingswaren bijvoorbeeld netjes gesorteerd klaar voor onze vrijwilligers, die ze meteen kunnen meenemen en zo geen tijd verliezen. Bovendien is er vooraf door Colruyt Group al een kwaliteitscheck gedaan, waardoor we zeker zijn dat wij zelf niks meer moeten weggooien”, aldus Alfons De Vadder, gedelegeerd bestuurder bij de Belgische Federatie van Voedselbanken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.