4 recepten voor groei volgens Jan Vander Stichele, nieuwe voorzitter Fevia

Fevia, de Belgische voedingsfederatie, heeft een nieuwe voorzitter: Jan Vander Stichele, topman van Lotus Bakeries, neemt de fakkel over van Jean Eylenbosch (Coca-Cola European Partners). De federatie heeft ook een memorandum voor de verkiezingen klaar.

 

Recepten voor "welvarende, duurzame en gezonde toekomst”

De federatie van de Belgische voedingsindustrie heeft de afgelopen maanden een flinke metamorfose aan de top ondergaan: sinds gisteren is Vander Stichele er de nieuwe voorzitter, twee maanden eerder werd Bart Buysse al de nieuwe CEO. Vander Stichele maakt alvast van zijn aanstelling gebruik om het memorandum van Fevia naar aanleiding van de opkomende verkiezingen onder de aandacht te brengen. De federatie heeft tijdens haar jaarvergadering een memorandum gelanceerd met vier recepten “voor een welvarende, duurzame en gezonde toekomst”.

 

“We hebben recepten voor groei, voor het aantrekken van talenten, voor circulair ondernemen en voor evenwichtige voeding. We trekken daarmee de lijn door van onze duurzaamheidsstrategie die we samen met onze stakeholders ontwikkelden. Voor elk recept nemen we als sector engagementen, maar kijken we ook naar de beleidsmakers om hun verantwoordelijkheid op te nemen”, aldus Vander Stichele.

 

Binnenlandse voedingsmarkt krimpt

Er is nog groeipotentieel in de Belgische voedingsindustrie, beklemtoont de organisatie, want in de afgelopen drie jaar steeg de omzet in de branche met 4 miljard euro. Belgische ondernemers waren goed voor 300 miljoen extra investeringen. Echter, die groei ging volledig naar export: de afzet op de Belgische markt ging vorig jaar met 2,2% achteruit.

 

Als redenen voor die achteruitgang ziet Vander Stichele de kostenhandicap van Belgische producten ten opzichte van buitenlandse concurrenten, waardoor grensshoppen in de lift zou zitten. Ook e-commerce (goed voor 3% van de voedingsaankopen voor thuisconsumptie) zorgt voor meer concurrentie vanuit het buitenland.

 

Samenwerking, innovatie en opleiding nodig

Bovendien dreigt ook de export onder druk te komen, onder meer door toenemend protectionisme en de brexit. Vander Stichele pleit daarom voor een beleid dat inzet op samenwerking om de competitiviteit van Belgische voedingsbedrijven te versterken. Innovatie en opleiding zijn daarbij belangrijke componenten, aldus Fevia.

 

“Onze ondernemers investeren in eigen land en vormen onze fabrieken om tot hightech omgevingen die ons competitief houden. De keerzijde is dat onze bedrijven dagelijks zoeken naar technisch gekwalificeerde talenten op een te krappe arbeidsmarkt”, aldus ook CEO Buysse. Hij pleit voor nog meer STEM-onderwijs en duaal leren.