4,8 miljoen huishoudens kopen fairtrade producten | RetailDetail

4,8 miljoen huishoudens kopen fairtrade producten

4,8 miljoen huishoudens kopen fairtrade producten

Zo'n 4,8 miljoen Nederlandse huishoudens kochten vorig jaar fairtrade levensmiddelen. Dit is bijna twee op drie, en zowat 500.000 huishoudens meer dan een jaar eerder. Vooral fairtrade koffie en chocolade vallen meer in de smaak.

Koffie en chocolade groeien

De groei in fairtrade komt vooral door een stijgend aantal kopers in de segmenten koffie (+21% t.o.v. 2013) en chocolade (+7% t.o.v. 2013). Een relatief klein maar sterk opkomend segment is 'culinary', met Oosterse producten als kokosmelk en curry-kruidenpasta's. Het aantal huishoudens dat fairtrade 'culinary' producten koopt, steeg sinds 2011 met 71%.

 

De groei in 2014 komt ook doordat mensen onder de vijftig meer fairtrade kopen. Het aantal 65-plussers dat fairtrade producten koopt is al jaren stabiel, terwijl deze groep landelijk juist groeit. Dit alles berekende GfK uit een rondvraag over aankoopgedrag onder 6000 huishoudens, uitgevoerd in opdracht van Stichting Max Havelaar, Fair Trade Original en de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels.

 

PLUS grootste stijger

Nagenoeg alle supermarkten in Nederland verkopen vandaag fairtradeproducten, maar vooral bij supermarktketen PLUS worden relatief veel fairtradeproducten gekocht. Het marktaandeel van PLUS binnen de fairtrade-omzet nam vorig jaar toe met 2,1% ten opzichte van 2013.

 

Op 2 mei start overigens de Fairtrade Week: acties rondom fairtradeproducten van supermarkten, fairtrade gecertificeerde merken, de Wereldwinkel en Fairtrade-gemeenten zouden volgens GfK immers een positieve invloed hebben op het koopgedrag van consumenten. Zo was er vorig jaar in de weken rond de Fairtrade Week (toen op week 44) een stijging zichtbaar in het aantal kopende huishoudens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.