50% meer supermarktomzet: Nederland en België aan het corona-hamsteren

Vrouw aan kassa supermarkt met winkelmandje
Shutterstock

Terwijl het openbare leven stilvalt, slaat Nederland aan het hamsteren. De voedingssector doet zijn best om mensen gerust te stellen, maar in België zijn ondertussen nog draconischer maatregelen genomen: winkels moeten er ’s weekends zelfs dicht.

 

Supermarkten “op volle sterkte”

Sinds Nederlands premier Mark Rutte donderdag een persupdate hield over het coronavirus, is er sprake van grote drukte in heel wat supermarkten. Mensen slaan aan het hamsteren, met producten zoals toiletpapier en droogvoeding op kop. Beelden van lege winkelrekken duiken overal op, terwijl ook de vraag naar online boodschappen piekt.


“Je hoeft niet te hamsteren”, tracht het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) nochtans te sussen. “Iedereen heeft kunnen zien dat er fors meer gekocht is en dat schappen leeg raken, maar het bijzondere aan de situatie is dat er geen tekort aan voedsel is”, verklaart de sectorvereniging volgens NU.nl.


“Iedereen is helemaal op volle sterkte. Er zijn extra vrachtwagens de weg op om de winkels te bevoorraden.” En dat blijkt nodig, want nog voor de crisis in volle omvang losbarstte, zag het IRI in de eerste acht weken van dit jaar al een run op desinfecterende handgel: de verkopen gingen met 118% de lucht in. Het ergste moet nog komen, vervolgt het IRI meteen.

 

Contactloos gaan eten

De Nederlandse horeca kreeg alvast 48% meer annuleringen te verduren en de schade blijft oplopen. Sectorvereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) raamt het omzetverlies voor maart nu al op 630 miljoen euro, maar vreest dat het verlies zal opklimmen naar 700 miljoen euro per maand als heel Nederland net zo hard getroffen wordt als in de regio’s Brabant en Amsterdam nu al het geval is.


Horecazaken die al eigen voorzorgsmaatregelen nemen, zijn onder andere Hema en McDonald’s. Klanten kunnen vanaf zaterdag alleen nog van 10.00 tot 16.00 uur in de restaurants van Hema terecht en in grote vestigingen van de keten is de capaciteit herleidt tot tachtig plaatsen. De reden? “Omdat er in onze filialen veel kwetsbare ouderen komen”, zegt CEO Tjeerd Jegen.


Bij McDonald’s verloopt zowel een ritje door de McDrive als een levering van McDelivery vanaf nu helemaal contactloos, en worden ook de speel- en kinderhoeken van de hamburgertenten tijdelijk gesloten. Ook bij maaltijdkoeriers zoals Takeaway.com en boodschapbezorgers wordt overgegaan op een contactloos regime, waarbij de bestellingen voor de deur worden afgeleverd.

 

Belgische winkels moeten dicht

Een stijging in het grensshoppen en cross-border aankopen valt daarentegen niet uit te sluiten, nu de Belgische overheid heeft beslist alle horecazaken tot 3 april te sluiten. Ook de meeste winkels – met uitzondering van apotheken, voedingsretailers en dierenwinkels – moeten voortaan tijdens het weekend de deuren dichthouden.


Ook in België zijn de effecten meteen voelbaar: donderdag, toen de Belgische overheid de nieuwe maatregelen aankondigde, werd in de supermarkten meteen liefst 50% meer verkocht. De foodretailers kregen een stormloop van duizenden consumenten over zich heen en de verkoop van basisproducten steeg met liefst 50%, terwijl de voorgaande dagen al 25% de hoogte inging. Voor droge voeding, zoals rijst en pasta, verdubbelden de verkoopcijfers zelfs, na een stijging van 40% eerder in de week.


Om contact te vermijden, kopen ook meer mensen dan ooit online: donderdag zijn de online bestellingen voor boodschappen met 70% gestegen, met op een bepaald moment zelfs een piek van 150%. Alleen kan de logistiek even niet volgen, dus maant ook in België de plaatselijke handelsorganisatie Comeos consumenten aan tot geduld, rust en – uit hygiënevoorzorgen – tot elektronische betalingen.