68% duurzame producten verkocht door supers | RetailDetail

68% duurzame producten verkocht door supers

68% duurzame producten verkocht door supers

In 2013 werd voor 2,5 miljard euro aan duurzame voeding verkocht in Nederland. Meer dan de helft daarvan kwam uit de supermarkten, zo blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2013.

Stijging van 10 procent

Een omzet van 2,5 miljard euro in 2013 betekent een stijging van 10 procent ten opzichte van een jaar eerder. Opvallend is bovendien dat 68 procent van die omzet werd gehaald bij supermarkten. Ze zijn daarmee dus veruit het belangrijkste kanaal voor dit soort producten.

 

Vooral bij vlees hebben supermarkten een grote voorsprong: daar wordt slechts tien procent verkocht door speciaalzaken. De uitgaven voor voedsel zonder duurzaam keurmerk daalden in 2013 met 1,1 procent.

 

Belangrijkste groeimarkt in voedingssector

Staatssecretaris voor Economische Zaken Sharon Dijksma is tevreden met de ontwikkeling van de duurzame markt: "We zijn er nog niet, maar het informeren van consumenten over duurzaam produceren werpt vruchten af. Mensen kiezen steeds bewuster wat zij op hun boodschappenlijstje zetten. Door deze positieve ontwikkeling is duurzaam voedsel met afstand de belangrijkste groeimarkt voor onze voedingssector", zegt ze aan het ANP.

 

De Monitor Duurzaam Voedsel bekeek voor zijn rapport de uitgaven van consumenten bij supermarkten (exclusief Aldi en Lidl), bij speciaalzaken en ook buitenhuishoudelijke uitgaven, zoals op restaurant. Zo zou 87 procent van alle consumentenbestedingen aan voedsel in rekening genomen kunnen worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.