92 banen op de tocht bij Struik Foods

92 banen op de tocht bij Struik Foods

92 banen op de tocht bij Struik Foods

De Nederlandse producent van onder meer soepen, hotdogs, maaltijden in blik en halffabricaten Struik Foods wil zijn fabriek in Schoten sluiten. Daarbij dreigen 92 van de 107 banen te verdwijnen.

"Structureel verlieslatend"

Struik Foods, opgericht in 1950 door Bernardus Struik, nam in 2000 de toenmalige Zwan-fabriek over van Unilever. Drie jaar later integreerde de groep zijn zes fabrieken in twee volledig herbouwde en hypermoderne fabrieken, eentje in Voorthuizen (Nederland) en eentje in België (Schoten), die klaar waren voor de nieuwe Food Safety 2015-regels van de Europese Unie. In 2009 opende Struik Foods in Schoten nog Chillfis, een ultramoderne fabriek voor de productie van verse en koelverse maaltijden. De groep levert voornamelijk aan grote supermarktketens over heel Europa.

 

Maar, zo meldt de bedrijfsleiding vandaag in een persbericht aan Belga, “ondanks alle commerciële inspanningen om nieuwe klanten en productie aan te trekken en ondanks investeringen over de jaren heen is de fabriek structureel verlieslatend.” Het bedrijf stelde naar eigen zeggen alles in het werk om de fabriek rendabel te maken.

 

“Ik besef dat deze mededeling hard zal aankomen bij onze werknemers en hun gezin. Als onze intentie bevestigd wordt, zullen we een constructieve dialoog aangaan met onze sociale partners. We verwachten dat we de meest geschikte oplossingen kunnen vinden voor alle betrokken werknemers”, maakt operationeel directeur Bert Bonnema zich sterk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.