99% van Nederlandse kipfilets besmet met 'superbacterie' ESBL

99% van Nederlandse kipfilets besmet met 'superbacterie' ESBL

Volgens de Nederlandse Consumentenbond is 99% van alle kippenvlees besmet met de gevaarlijke bacterie ESBL, wat volgens sommige bronnen veroorzaakt wordt door een te hoge dosis antibiotica. De bond lanceert dan ook meteen “operatie #schonekip”, een actie via Twitter die mensen oproept de producenten te wijzen op de risico's die te veel antibiotica met zich meebrengen. Biologisch geteelde kip heeft dus ironisch genoeg veel minder besmettingen.

De ESBL-bacterie is zo gevaarlijk omdat besmetting lang onopgemerkt kan blijven en vaak pas vastgesteld wordt als blijkt dat de symptomen niet weggaan bij gebruik van antibiotica. De bacterie is immers erg resistent tegen bijna alle soorten antibiotica en overleeft niet alleen de preventieve dosissen (die systematisch worden gebruikt in de intensieve teelt), maar ook de behandelingen die dokters voorschrijven voor menselijke patiënten.

 

Bio scoort beter

De conclusie van de Consumentenbond is dan ook logisch, hoe contradictorisch ze ook lijkt: voor kip met de minste bacteriën zit de klant het best bij de kippen die het minst behandeld zijn met antibiotica. Langzaam groeiende rassen hebben vijf tot acht keer minder ESBL-besmettingen, beweert de bond.

 

De bond geeft in een rapport de slechtste scores aan Aldi (3,8) en Jumbo (4,4), maar ook Albert Heijn (4,9) doet het zeer slecht volgens het rapport dat ook dierenwelzijn en de aanwezigheid van andere bacteriën meetelt. Bio+ krijgt er de hoogste waardering: 8,2. Lidl scoort dan weer erg goed met zijn Duitse kippen, maar ook de “Puur & Eerlijk” kippen van Albert Heijn scoren met 7,6 veel beter dan hun “reguliere” soortgenoten.

 

"Een proces van jaren"

De Consumentenbond blijft erbij dat “ESBL-bacteriën een van de grootste bedreigingen voor de veiligheid van ons voedsel” zijn en vindt het streefdoel van de overheid om het gebruik van antibiotica in de veeteelt te halveren onvoldoende.

 

Het Productschap Pluimvee en Eieren zei dan weer dat het antibioticagebruik in de sector het afgelopen jaar al met 28% teruggebracht is ten opzichte van 2009. “We erkennen het probleem van de ESBL-bacterie, maar we kunnen dit niet van de ene op de andere dag oplossen”, zei een woordvoerder tegen SupermarktActueel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Back to top