Aandeel horeca stijgt in herstellende foodomzet | RetailDetail

Aandeel horeca stijgt in herstellende foodomzet

Aandeel horeca stijgt in herstellende foodomzet

Het aandeel van horeca stijgt in het herstel van omzetten in de foodsector. Vooral de consumptie buitenshuis verbetert na jaren van krimp. Vooral versproducten hebben de grootste kansen voor groei in de voedingssector, concludeert ABN Amro in het rapport Visie op Food 2015.

 

Vers met verhaal wint terrein

Versproducten bieden kansen voor producenten die zich naast retail richten op horeca en gemak, zoals met producten die de consument verrassen en inspelen op het aantal eetmomenten. Ook authentieke lokale producten en eerlijk en gezond voedsel zijn steeds belangrijker voor een groeiende groep consumenten. Dit blijkt volgens ABN Amro uit de opkomst van het aantal lokale, kleinschalige versboxen, de consumptie van minder suiker en calorieën en een stijging van het drinken van water.

 

Producenten kunnen hun producten volgens ABN Amro betekenisvoller maken door - direct of indirect via de retailer - het verhaal achter hun product te vertellen en zich beter op voordelen specifiek voor de doelgroep te richten.

 

Vergrijzing en eenpersoonshuishoudens

Voor cateraars en groothandels biedt onder andere de vergrijzing en de toename van eenpersoonshuishoudens kansen voor het doorontwikkelen van (verse) food-concepten voor thuisconsumptie. Daarbij staat de groothandel voor de uitdaging om de operationele kosten te verlagen en de inkoopkracht naar producenten te vergroten. De prijsafstand met retail is nog steeds groot en ABN Amro denkt dat dit ten koste gaat van de concurrentiekracht.

 

Kwaliteit, veiligheid en herkomst

De foodsector kan bovendien haar imago versterken door te focussen op kwaliteit, voedselveiligheid en de herkomst van producten. “Het verhaal achter het product wordt belangrijker om de consument te binden. Zo staat de visserij voor de uitdaging jongere consumenten te verleiden tot het eten van vis door de nadruk te leggen op de gezondheidsaspecten”, vertelt Rob Morren, sector banker Food bij ABN Amro.

 

“Ook in de vleessector kunnen kansen worden gecreëerd door vleesconcepten te ontwikkelen op basis van smaak, versheid en duurzaamheid volgens de wensen van de consument”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.