Aandeel horeca stijgt in herstellende foodomzet | RetailDetail

Aandeel horeca stijgt in herstellende foodomzet

Aandeel horeca stijgt in herstellende foodomzet

Het aandeel van horeca stijgt in het herstel van omzetten in de foodsector. Vooral de consumptie buitenshuis verbetert na jaren van krimp. Vooral versproducten hebben de grootste kansen voor groei in de voedingssector, concludeert ABN Amro in het rapport Visie op Food 2015.

 

Vers met verhaal wint terrein

Versproducten bieden kansen voor producenten die zich naast retail richten op horeca en gemak, zoals met producten die de consument verrassen en inspelen op het aantal eetmomenten. Ook authentieke lokale producten en eerlijk en gezond voedsel zijn steeds belangrijker voor een groeiende groep consumenten. Dit blijkt volgens ABN Amro uit de opkomst van het aantal lokale, kleinschalige versboxen, de consumptie van minder suiker en calorieën en een stijging van het drinken van water.

 

Producenten kunnen hun producten volgens ABN Amro betekenisvoller maken door - direct of indirect via de retailer - het verhaal achter hun product te vertellen en zich beter op voordelen specifiek voor de doelgroep te richten.

 

Vergrijzing en eenpersoonshuishoudens

Voor cateraars en groothandels biedt onder andere de vergrijzing en de toename van eenpersoonshuishoudens kansen voor het doorontwikkelen van (verse) food-concepten voor thuisconsumptie. Daarbij staat de groothandel voor de uitdaging om de operationele kosten te verlagen en de inkoopkracht naar producenten te vergroten. De prijsafstand met retail is nog steeds groot en ABN Amro denkt dat dit ten koste gaat van de concurrentiekracht.

 

Kwaliteit, veiligheid en herkomst

De foodsector kan bovendien haar imago versterken door te focussen op kwaliteit, voedselveiligheid en de herkomst van producten. “Het verhaal achter het product wordt belangrijker om de consument te binden. Zo staat de visserij voor de uitdaging jongere consumenten te verleiden tot het eten van vis door de nadruk te leggen op de gezondheidsaspecten”, vertelt Rob Morren, sector banker Food bij ABN Amro.

 

“Ook in de vleessector kunnen kansen worden gecreëerd door vleesconcepten te ontwikkelen op basis van smaak, versheid en duurzaamheid volgens de wensen van de consument”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.