Aandeel huismerk in Nederlandse supermarkten daalt | RetailDetail

Aandeel huismerk in Nederlandse supermarkten daalt

Aandeel huismerk in Nederlandse supermarkten daalt

Het aandeel van de huismerken in de omzet van supermarkten is vorig jaar gedaald ten opzichte van 2012. Nochtans grijpen consumenten in periodes van recessie normaliter sneller terug naar het goedkopere huismerk.

Aldi en Lidl niet opgenomen in onderzoek

Het aandeel van de huismerken is in 2013 gedaald van 27,5 naar 27,2 procent, maakte Efmi – het Erasmus Food Management Instituut – bekend op het Private Label Congres dat het samen met Foodmagazine organiseerde. In de cijfers werd vers niet meegerekend, maar wel zuivel en kant-en-klaarmaaltijden. Ook werden de cijfers van de discounters Aldi en Lidl niet meegenomen in de berekening.

 

De daling is opmerkelijk, omdat in tijden van recessie er een sterke band is tussen de groei van huismerken en het dalende gezinsinkomen. Een lager inkomen doet de consument normaal naar de huismerken grijpen, maar dat lijkt ditmaal niet het geval te zijn. Daardoor moeten supermarkten toezien hoe de omzetten van de huismerken, waar ze over het algemeen een grotere marge op hebben, terugvallen.

 

Efmi noemt de toenemende promotiedruk van de A-merken als een mogelijke oorzaak. Die is van 17 procent in 2012 gestegen naar 19,5 procent in 2013, waardoor de keuze tussen A-merk en huismerk op basis van prijs steeds meer een dubbeltje op zijn kant wordt. De kwaliteit en de beleving die bij een A-merk hoort, zorgt dan vaak voor de doorslag bij de consument.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.