Aandeel huismerk in Nederlandse supermarkten daalt

Aandeel huismerk in Nederlandse supermarkten daalt

Het aandeel van de huismerken in de omzet van supermarkten is vorig jaar gedaald ten opzichte van 2012. Nochtans grijpen consumenten in periodes van recessie normaliter sneller terug naar het goedkopere huismerk.

Aldi en Lidl niet opgenomen in onderzoek

Het aandeel van de huismerken is in 2013 gedaald van 27,5 naar 27,2 procent, maakte Efmi – het Erasmus Food Management Instituut – bekend op het Private Label Congres dat het samen met Foodmagazine organiseerde. In de cijfers werd vers niet meegerekend, maar wel zuivel en kant-en-klaarmaaltijden. Ook werden de cijfers van de discounters Aldi en Lidl niet meegenomen in de berekening.

 

De daling is opmerkelijk, omdat in tijden van recessie er een sterke band is tussen de groei van huismerken en het dalende gezinsinkomen. Een lager inkomen doet de consument normaal naar de huismerken grijpen, maar dat lijkt ditmaal niet het geval te zijn. Daardoor moeten supermarkten toezien hoe de omzetten van de huismerken, waar ze over het algemeen een grotere marge op hebben, terugvallen.

 

Efmi noemt de toenemende promotiedruk van de A-merken als een mogelijke oorzaak. Die is van 17 procent in 2012 gestegen naar 19,5 procent in 2013, waardoor de keuze tussen A-merk en huismerk op basis van prijs steeds meer een dubbeltje op zijn kant wordt. De kwaliteit en de beleving die bij een A-merk hoort, zorgt dan vaak voor de doorslag bij de consument.

Tags: