Aandeelhouders Chiquita kiezen voor Braziliaans bod | RetailDetail

Aandeelhouders Chiquita kiezen voor Braziliaans bod

Aandeelhouders Chiquita kiezen voor Braziliaans bod

Na de goedkeuring door de mededingingsautoriteiten leek de fusie tussen Chiquita en het Ierse Fyffes zo goed als in kannen en kruiken, maar de aandeelhouders gingen niet akkoord en nu kiest Chiquita voor een Braziliaanse overnemer.

Bod van 742 miljoen dollar

De fusie van Chiquita en Fyffes moest het grootste bananenbedrijf ter wereld opleveren. Beide bedrijven waren al tot een overeenkomst gekomen, maar op vrijdag werd die overeenkomst toch nog afgewezen door de aandeelhouders van Chiquita.

 

Daardoor wendde Chiquita zich tot een Braziliaanse groep, Cutrale-Safra, die eerder al enkele keren had geboden op het bekende bananenmerk. Chiquita had de Braziliaanse groep echter steeds afgewezen, zelfs toen het donderdagavond nog een laatste bod deed van ongeveer 742 miljoen dollar (580 miljoen euro).


Iers belastingtarief

Nadat de aandeelhouders besloten dat ze een fusie met Fyffes niet zagen zitten, moest Chiquita alsnog op zijn stappen terugkomen: onmiddellijk na de afwijzing ging het bestuur van Chiquita dan maar opnieuw in onderhandeling met Cutrale-Safra, dat had gezegd dat het bod geldig was tot zondagavond. Zondag werd dan ook een overeenkomst gesloten tussen beide partijen.

 

De aandeelhouders van Chiquita verkozen de Braziliaanse deal omdat die op korte termijn meer geld oplevert. Het bestuur van Chiquita zag daarentegen meer heil in een deal met het Ierse Fyffes, omdat het bedrijf dan kon profiteren van het gunstige belastingtarief in Ierland.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.