Aankondiging prijsverlagingen Whole Foods zorgt voor schokgolf | RetailDetail

Aankondiging prijsverlagingen Whole Foods zorgt voor schokgolf

Aankondiging prijsverlagingen Whole Foods zorgt voor schokgolf
Shutterstock

Amazon heeft aangekondigd dat het een flink aantal prijzen bij de supermarktketen Whole Foods permanent gaat verlagen. Door het nieuws kregen de aandelen van de concurrentie alvast een fikse tik te verwerken.

Imago verbeteren

De prijsverlagingen betreffen de best verkopende producten van Whole Foods en gaan al vanaf maandag in. De komende maanden zullen er volgens Amazon nog een pak meer prijsverlagingen volgen, dankzij de schaalvergroting die Whole Foods kan bereiken na de overname.

 

De prijsverlagingen zijn ook een eerste poging om van Whole Foods een supermarktketen te maken die voor iedereen aantrekkelijk is. De keten heeft immers het imago bijzonder duur te zijn en enkel te focussen op zogenaamde ‘hipsters’. Twee jaar geleden kreeg ze nog een waarschuwing van de consumentenwaakhond van New York, omdat ze bepaalde producten stelselmatig tegen een verhoogde prijs verkocht.

 

Klap voor concurrentie

Het nieuws van de prijsverlagingen is goed nieuws voor de consument, maar bijzonder slecht nieuws voor de concurrentie. De overname van Whole Foods zorgde al voor een serieuze schokgolf op de beurzen en dit nieuws doet daar nog een schepje bovenop. Zowel de aandelen van Kroger, Target, Walmart als die van Ahold Delhaize kregen dan ook een fikse tik.

 

Zo daalde het aandeel van Ahold Delhaize, dat meer dan de helft van zijn omzet uit de Verenigde Staten haalt, bij de opening van de beurs in Amsterdam met meer dan 5%. Bovendien vrezen analisten nu voor een ware prijzenoorlog in de Verenigde Staten, wat de aandelen nog meer onder druk zou zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.